Semakan Status & Tarikh Bayaran STR Fasa 2

Semakan Status & Tarikh Bayaran STR Fasa 2. Kerajaan Perpaduan menekankan pendekatan rahmah dalam membela nasib rakyat susah terutamanya golongan rentan dan mudah terjejas. Selaras dengan itu, Kerajaan telah memperkenalkan konsep Payung Rahmah sebagai induk kepada insitiatif-initiatif membantu golongan kurang berkemampuan dalam mendepani cabaran kos sara hidup.

Untuk memberi sokongan kepada golongan B40 yang memerlukan, Kementerian Kewangan telah menamakan semula bantuan tunai mereka sebagai Sumbangan Tunai Rahmah (STR). Program ini akan diperluaskan dan dipertingkatkan untuk memberi manfaat yang lebih besar kepada penerima.

Kategori Penerima STR 2023

Untuk pembayaran STR, senarai penerima yang telah ditetapkan adalah seperti berikut:

Semakan Status STR

STR Fasa 2: Tarikh & Jumlah Bayaran

Kerajaan Malaysia belum mengeluarkan kenyataan rasmi mengenai pembayaran STR Fasa 2. Kategori isi rumah kemungkinan akan mendapat bayaran fasa 2 mengikut kadar jumlah yang akan diumumkan kelak.

Tarikh pembayaran dijangkakan akan diberikan selewat-lewatnya sebelum pertengahan tahun ini. Jika dilihat pembayaran BKM pada tahun lalu, jarak bayaran fasa 1 dan fasa 2 adalah tiga bulan iaitu pada bulan April. Untuk manfaat rakyat Malaysia, kami akan sentiasa mengemaskini maklumat terkini mengenai STR di sini.

Semakan Status STR

Cara Membuat Permohonan & Kemaskini

Setakat ini pihak LHDNM tidak mengeluarkan sebarang pernyataan berkenaan permohonan yang tidak lulus dan begitu juga dengan pengemaskinian akaun. Namun begitu, kemungkinan permohonan baru atau rayuan serta kemaskini akaun akan dibuka sejurus selepas pembayaran Fasa 1 selesai.

Kami akan memberitahu anda dari masa ke masa dan harap anda bersabar menunggu.

Baca Juga:

Semakan Status STR Fasa 2

Semakan status STR Fasa 2 boleh dibuat menerusi laman web STR di https://budget.mof.gov.my/manfaat/faq/str.html

Maklumat Lanjut

Maklumat lanjut mengenai pembayaran STR Fasa 1, sila layari laman web https://budget.mof.gov.my/manfaat/faq/str.html