TERKINI : Tarikh & Jumlah Bayaran STR Fasa 2

STR Fasa 2. Untuk membantu rakyat susah yang mudah terjejas, terutamanya golongan rentan, Kerajaan Perpaduan mengamalkan pendekatan rahmah dalam usaha-usaha pembelaan nasib mereka. Selaras dengan itu, Kerajaan telah memperkenalkan konsep Payung Rahmah sebagai induk kepada insitiatif-initiatif membantu golongan kurang berkemampuan dalam mendepani cabaran kos sara hidup.

Untuk B40, Kementerian Kewangan telah menamakan semula bantuan tunai mereka sebagai Sumbangan Tunai Rahmah (STR) dan akan terus meningkatkan perkhidmatan ini.

Kategori Penerima STR 2023

Berikut dikongsikan senarai penerima untuk pembayaran STR:

STR Fasa 2

STR Fasa 2: Tarikh & Jumlah Bayaran

Untuk pembayaran STR Fasa 2, belum ada kenyataan rasmi dari pihak kerajaan Malaysia. Kategori isi rumah yang dijangka menerima bayaran fasa 2 akan diumumkan kadar jumlah bayarannya.

Tarikh pembayaran dijangkakan akan diberikan selewat-lewatnya sebelum pertengahan tahun ini. Berdasarkan pembayaran BKM pada tahun lalu, terdapat selang tiga bulan antara bayaran fasa 1 dan fasa 2, iaitu pada bulan April. Segala maklumat terbaru berkenaa STR akan kami kemaskini dari semasa ke semasa untuk rujukan umum rakyat Malaysia.

STR Fasa 2

Cara Membuat Permohonan & Kemaskini

Setakat ini pihak LHDNM tidak mengeluarkan sebarang pernyataan berkenaan permohonan yang tidak lulus dan begitu juga dengan pengemaskinian akaun. Selesai pembayaran Fasa 1, kemungkinan permohonan baru atau rayuan serta kemaskini akaun akan dibuka dengan segera.

Sama-sama kita nantikan dan kami akan memberi info dari semasa ke semasa.

Baca Juga:

Proses Pembayaran Bantuan Sumbangan Tunai Rahmah Fasa 2

  • Ada Akaun – Akaun dikreditkan secara berperingkat
  • Tiada Akauan – Penuanian di cawangan BSN

Semakan Status Sumbangan Tunai Rahmah Fasa 2

Semakan status STR Fasa 2 boleh dibuat menerusi laman web STR di https://bantuantunai.hasil.gov.my/

Maklumat Lanjut Semakan Status STR

Maklumat lanjut mengenai pembayaran STR Fasa 1, sila layari laman web https://bantuantunai.hasil.gov.my/