Bantuan Tambahan RM600 Untuk Semua Isi Rumah Di Malaysia

Bantuan Tambahan RM600. Kerajaan Perpaduan menekankan pendekatan rahmah dalam membela nasib rakyat susah terutamanya golongan rentan dan mudah terjejas. Bagi mereka yang menghadapi kesukaran kos sara hidup, ia telah melancarkan konsep Payung Rahmah yang merangkumi pelbagai inisiatif bantuan.

Sumbangan Tunai Rahmah (STR) adalah program bantuan tunai Kementerian Kewangan untuk golongan B40. Program ini akan diperkukuhkan dengan menambah nilai dan syarat-syarat pemberian sumbangan.

Kategori Penerima Bantuan STR

Berikut dikongsikan senarai penerima untuk pembayaran STR:

Bantuan Tambahan RM600

STR Fasa 2: Tarikh & Jumlah Bayaran

Untuk pembayaran STR Fasa 2, belum ada kenyataan rasmi dari pihak kerajaan Malaysia. Namun begitu, melalui belanjawan yang telah dibentangkan pada 24 Februari 2023, kerajaan telah melakukan beberapa pembaharuan bagi belanjawan 2023.

Bantuan Tambahan RM600

Bantuan Tambahan RM600

Sumbangan Tunai Rahmah Fasa 2

Dalam pembentangan Belanjawan 2023, Perdana Menteri telah mengumumkan bahawa isi rumah pendapatan kurang RM2,500 layak menerima sumbangan sehingga RM2,500 bergantung kepada bilangan anak

Sumbangan tambahan sebanyak RM600 telah diumumkan oleh kerajaan bagi membantu isi rumah termiskin yang terjejas akibat pandemik. Penerima STR yang berdaftar dalam data e-Kasih adalah layak untuk menerima sumbangan tersebut.

Bakul makanan dan barangan makanan asas bernilai RM600 adalah bentuk sumbangan yang akan disalurkan kepada mereka yang memerlukan. Sumbangan ini bertujuan untuk membantu mengurangkan beban kos sara hidup mereka dalam situasi sukar ini.

Ini bermakna keluarga dalam kumpulan miskin tegar layak menerima sumbangan sehingga maksimum RM3,100

Baca Juga:

Proses Pembayaran Bantuan Tambahan RM600

  • Ada Akaun – Pengkreditan ke akaun boleh dilakukan secara berperingkat mengikut jenis akaun yang ada.
  • Tiada Akauan – Penuanian di cawangan BSN

Semakan Status Bantuan Tambahan RM600

Semakan status STR Fasa 2 boleh dibuat menerusi laman web STR di https://bantuantunai.hasil.gov.my/

Maklumat Lanjut

Maklumat lanjut mengenai pembayaran STR Fasa 1, sila layari laman web https://bantuantunai.hasil.gov.my/