Pengeluaran Khas KWSP Sempena Aidilfitri Sehingga RM10,000

Pengeluaran Khas KWSP Sempena Aidilfitri. KUALA LUMPUR: Sekiranya permintaan pengeluaran khas diterima, dana KWSP tidak akan mengalami sebarang kesan. Dana tersebut adalah cukup kukuh dan mampu menampung keperluan ahli-ahlinya.

Menurut Berita Harian, tabungan agensi terbabit meningkat berjuta-juta setiap bulan kerana caruman daripada Persatuan Penyelesaian Pengguna dan Peminjam Malaysia (4PM) dan Pertubuhan Aktivis Rakyat Malaysia (Prorakyat), yang menuntut penyelesaian masalah hutang.

Pengeluaran Khas KWSP Sempena

Desak Pengeluaran KWSP Kali Ini

Pertubuhan bukan kerajaan yang sering mendesak pengeluaran KWSP, mempunyai alasan yang kukuh untuk menuntut kerajaan meluluskan pengeluaran terkini.

Presiden 4PM, Rosland Mohd Arif berkata, pengeluaran itu seharusnya dibenarkan berikutan ia membabitkan simpanan milik pencarum sendiri.

Beliau berkata, mungkin ada pencarum yang tidak dapat menikmati persaraan hari tua kerana kesempitan hidup.

Disebabkan oleh peningkatan bilangan kes yang terjejas, terdapat individu yang menghadapi kebankrapan dan mengambil tindakan drastik untuk membunuh diri.

Baca Juga:

Sebagai respons kepada kenyataan KWSP bahawa RM145 bilion telah dikeluarkan sepanjang tempoh pandemik, kami tidak berasa terkesan kerana ia hanyalah satu nombor bagi kami.

Hal ini kerana pelbagai penyelesaian dana diseleweng, negara kita masih lagi berduit, tiada kakitangan tidak bergaji atau sebagainya.

Rakyat Sangat Memerlukan Pengeluaran KWSP

“Beliau berkata kepada portal arus perdana bahawa KWSP sukar membenarkan pengeluaran kerana berjuta pencarum masih melabur dalam dana persaraan itu. Beliau juga mempersoalkan kenapa KWSP tidak membenarkan pengeluaran (saki baki simpanan) kepada mereka yang benar-benar memerlukannya.

KWSP sebelum ini mendedahkan pihaknya terlepas peluang mengembangkan aktiviti pelaburannya.

Pengeluaran Khas KWSP Sempena

Empat siri kemudahan pengeluaran telah diberikan kepada 8.1 juta ahli semasa pandemik Covid-19. Ini telah menyebabkan pengeluaran sebanyak RM145 bilion daripada akaun-akaun mereka.

Namun demikian, Ketua Pegawai Strategi KWSP, Nurhisham Hussein, dilaporkan berkata pengeluaran RM145 bilion berkenaan tidak memberi kesan ketara terhadap portfolio pelaburan pengurus dana persaraan itu.

Beliau berkata demikian kerana pasaran global dan domestik yang masih mencabar dan tidak menentu mempengaruhi prestasi pelaburan KWSP dan pemberian dividen.

Tuntutan Pengeluaran Khas KWSP Sempena Aidilfitri RM10000 hingga RM30,000 Secara ‘One-Off’

Pengeluaran ‘one off’ sebanyak RM10,000 hingga RM30,000 tidak akan menjejaskan pelaburan KWSP.

Oleh itu Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim minta diberikan masa untuk mempertimbangkan pengeluaran khas KWSP.

“Kami berharap Kerajaan Perpaduan dan Malaysia Madani berhasil mencari satu formula dan resolusi terbaik bagaimana caruman KWSP boleh diluluskan.

“Besar harapan pencarum supaya tabungan itu boleh dikeluarkan selepas pembayaran dividen selewat-lewatnya pada Mac atau sebelum Ramadan atau Aidilfitri,” ujarnya.

Desak Pengeluaran Khas KWSP Sempena Aidilfitri RM10000 hingga RM30,000 Secara ‘One-Off’

Berikutan empat siri pengeluaran sebelum ini, beberapa pihak terus mendesak kerajaan agar membenarkan pengeluaran simpanan KWSP.

Untuk meringankan beban rakyat dalam menghadapi kos sara hidup, pengeluaran ‘one-off’ berjumlah antara RM10,000 hingga RM30,000 telah diumumkan.

Mengulas lanjut, Presiden 4PM Rosland berkata, penjelasan yang diberikan KWSP yang tidak mahu membenarkan pengeluaran menunjukkan agensi itu seolah-olah ada kepentingan tersembunyi, mengecewakan kerana tuntutan itu dibuat mengeluarkan simpanan pencarum sendiri.

Seolah-olah tidak memahami realiti yang dihadapi oleh rakyat, KWSP memberikan penjelasan tanpa mengambil kira situasi sebenar mereka.

“Lagipun ia bukan dana kerajaan, mahu menunggu hari tua untuk mengeluarkannya, mungkin tidak sampai usia itu kerana mereka meninggal dunia, ditimpa musibah, kita tidak tahu,” katanya.

SUMBER : BHarian