Bantuan Tambahan Sara Diri RM2,000 Untuk Rakyat Malaysia

Bantuan Tambahan Sara Diri adalah merupakan inisiatif yang diperkenalkan oleh kerajaan negeri pada tahun ini untuk mereka yang layak memerlukan. Pemohon yang layak akan menerima bantuan sara diri secara sekali sahaja. Ini adalah untuk makluman anda.

BANTUAN TAMBAHAN SARA DIRI

Untuk membantu rakyat yang terkesan akibat pandemik Covid-19, kerajaan negeri telah mengumumkan bantuan kewangan khas yang boleh dimohon oleh golongan belia mahasiswa sepenuh masa. Bantuan ini bernilai RM500 hingga RM2,000 bergantung kepada semester pengajian mereka.

Termasuk peringkat diploma, ijazah sajana muda dan ijazah doktor falsafah di institusi pengajian tinggi (IPT) yang telah diiktiraf oleh Jabatan perkhidmatan awam dan agensi kelayakan Malaysia.

Bantuan Tambahan Sara Diri

SYARAT KELAYAKAN BANTUAN TAMBAHAN SARA DIRI

Untuk memohon bantuan khas sehingga RM2,000 ini, anda perlu memenuhi syarat kelayakan berikut yang telah disediakan :

  • Warganegara Malaysia
  • Pemohon atau ibu bapa merupakan anak kelahiran negeri Perak
  • Pemohon atau ibu bapa lahir di luar Perak tetapi telah bermastautin di negeri Perak melebihi 10 tahun
  • Pemohon sedang melanjutkan pengajian sepebuh masa dalam semester ke 2 dan keatas di peringkat Diploma, ijazah sarjana muda, ijazah sarjana dan ijazah doktor falsafah di institusi pengajian tinggi (IPT).

Warga perak yang tinggal di negeri itu boleh mendapat bantuan khas kewangan sara diri. Bantuan ini disediakan untuk mengurangkan beban mereka. Anda digalakkan memohon jika anda layak untuk menerima bantuan ini.

KADAR BANTUAN

Bantuan sekali sahaja setahun sehingga RM2,000 akan dibayar kepada pemohon yang layak mengikut kategori kelayakan dan pengajian. Bantuan ini bertujuan untuk membantu pemohon menghadapi kos pengajian.

Baca Juga:

CARA PERMOHONAN

Kepada mereka yang berminat dan menepati kelayakan syarat yang telah ditetapkan, permohonan boleh dibuat secara online. Sila layari portal rasmi EHEYNS – DI SINI

MAKLUMAT LANJUT

Untuk mendapatkan maklumat yang lebih lengkap dan terperinci mengenai bantuan, sila layari portal rasmi yang dinyatakan di bawah ini :– klik DI SINI