Pengeluaran KWSP Yang Dibenarkan Kerajaan Untuk Rakyat

Pengeluaran KWSP Yang Dibenarkan. Isu pengeluaran bersasar daripada Kumpulan Wang Simpanan Khas (KWSP) mendapat perhatian daripada Pemuda UMNO yang mendakwa menerima permintaan yang banyak daripada orang ramai untuk menyuarakan isu tersebut.

Anda mungkin sudah tahu bahawa anda boleh mengeluarkan wang dari akaun KWSP anda untuk tujuan tertentu. Namun, adakah anda sedar bahawa terdapat pelbagai jenis pengeluaran yang disediakan oleh KWSP, asalkan anda memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan?

Sebenarnya anda dibenarkan untuk melakukan pengeluaran wang KWSP dari akaun 2 untuk tujuan peribadi anda sendiri dan tujuan untuk membina atau ubah suai rumah, untuk peribadi, pendidikan dan lain-lain.

Pengeluaran KWSP Yang Dibenarkan Untuk Rakyat Malaysia

Berikut anda boleh semak butiran termasuk jenis pengeluaran, borang permohonan, cara memohon duit pengeluaran wang KWSP akaun 2 untuk peribadi 2023

1) Pembayaran Ibadah Haji

Untuk mengurangkan bebanan anda menunaikan haji, Untuk perbelanjaan haji dan daftar haji dengan Lembaga Tabung Haji, anda boleh memohon pengeluaran duit daripada akaun anda melalui KWSP i-Akaun.

Pengeluaran KWSP Yang Dibenarkan

Baca Juga:

2) Pembayaran Rawatan Perubatan

Anda berhak mengeluarkan wang dari akaun 2 anda jika anda mengalami masalah kesihatan dan 36 penyakit kritikal. Wang ini boleh membantu anda menampung kos perubatan anda dan membeli alat kesihatan yang anda perlukan.

3) Pengeluaran KWSP Yang Dibenarkan Untuk Pembelian Rumah

Untuk memudahkan ahlinya memiliki rumah pertama sendiri, pihak KWSP menyediakan kemudahan yang boleh dimanfaatkan.

Anda boleh memiliki rumah idaman anda dengan beberapa cara. Antara pilihan yang ada ialah membina rumah sendiri mengikut citarasa anda, membeli rumah subsale yang sudah siap dibina, membeli rumah lelong yang dijual dengan harga murah, atau memohon rumah mesra rakyat 2022 yang disediakan oleh kerajaan.

Pengeluaran KWSP Yang Dibenarkan

4) Pengeluaran KWSP Yang Dibenarkan Untuk Pendidikan

Bagi yang ingin menyambung pengajian ke peringkat pengajian tinggi perlu membayar yuran yang mahal untuk menikmati kemudahan Universiti.

Anda boleh menggunakan EPF untuk membantu biaya pendidikan anak anda jika anda tidak dapat mendapatkan pinjaman PTPTN yang mencukupi. KWSP menawarkan pelbagai pilihan dan kemudahan pengeluaran untuk tujuan ini.

Sedikit bantuan dapat memberikan kepada rakyat Malaysia yang menghadapi kesulitan, kami berharap bahawa pengeluaran ini yang telah diberi kebenaran.