Bayaran Bantuan Khas RM500 Akan Dibayar Bulan Ini

Bayaran Bantuan Khas RM500. Pihak terbabit akan mengedarkan beberapa pakej bantuan kepada mereka yang memerlukan bantuan kewangan. Ini merupakan berita baik bagi anda yang sedang mengalami kesulitan kewangan.

Bantuan Am ialah salah satu faedah yang mungkin layak diperoleh oleh ramai orang, tetapi sering tidak disedari oleh mereka.

Faedah Bantuan BWE

Untuk menjamin kelangsungan hidup dan kesejahteraan warga emas yang sangat miskin, bantuan ini diberikan kepada mereka yang memenuhi kriteria kelayakan.

Bayaran Bantuan Khas RM500

Kadar Bantuan

  • RM500 sebulan untuk seorang.

Baca Juga:

Pelaksanaan bantuan kebajikan adalah selaras dengan Senarai Serentak antara kerajaan persekutuan dan kerajaan negeri, yang termaktub dalam peruntukan Perlembagaan Persekutuan Malaysia di bawah senarai 3 – jadual kesembilan Senarai Perundangan.

Maklumat lanjut: https://www.jkm.gov.my/jkm/index.php?r=portal/left&id=dmp5dm5raUhvVSt6SVk4MWRmZkswdz09

Cara Memohon Bantuan

Pengendalian permohonan bantuan kewangan dilakukan di peringkat Daerah / Jajahan / Pejabat Kebajikan Masyarakat Bahagian di seluruh negara. Setiap permohonan yang didaftarkan akan disiasat untuk penilaian (diuji cara) bagi mengesahkan kelayakan pemohon untuk mendapatkan bantuan. Berdasarkan prinsip penyampaian bantuan mengikut kelayakan dan bukannya hak, perkara ini dilaksanakan.

Bagi memudahkan urusan pentadbiran, pemohon diminta membawa dokumen sokongan semasa hadir ke Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah / Jajahan / Bahagian seperti salinan Kad Pengenalan pemohon, salinan Kad Pengenalan suami / isteri / ibu / bapa / anak. tinggal bersama, salinan sijil lahir anak/ahli keluarga yang tinggal bersama, salinan penyata gaji (jika ada), dan dokumen lain yang berkaitan.

Syarat kelayakan Bayaran Bantuan Khas RM500

Berikut adalah senarai syarat kelayakan untuk penerima bantuan:

1. Warganegara dan pemastautin di Malaysia;
2. Warga emas berumur 60 tahun ke atas;
3. Isi Rumah Miskin Semasa ialah isi rumah yang pendapatannya kurang daripada Purata PGK. Ini bermakna bahawa isi rumah tersebut tidak mampu untuk memenuhi keperluan asas hidup seperti makanan, pakaian, perumahan dan kesihatan.
Per Kapita Miskin Semasa; dan
4. Warga emas yang tidak tinggal di:
i. Institusi yang dikendalikan oleh JKM; atau
i. Pusat jagaan harian/kediaman yang menyediakan kemudahan/perkhidmatan secara percuma;

Kaedah pembayaran

Bayaran akan disalurkan sepenuhnya melalui akaun bank kepada semua penerima bantuan yang terlibat.

Borang Berkaitan Bayaran Bantuan Khas RM500

Muat turun borang berikut: