STR Fasa 3 BSN Mula Dikreditkan Secara Berperingkat Hari Ini

PENERIMA SUMBANGAN TUNAI RAHMAH STR FASA 3

STR Fasa 3 BSN. Penerima platform BSN akan mendapat bayaran bantuan STR Fasa 3 lebih awal, sementara penerima platform perbankan lain akan mengikut selepas itu.

Penerima Bayaran Fasa 3 ialah mereka yang menerima Fasa 1 & 2 dan telah disahkan tidak meninggal dunia sehingga 28 Februari, sama ada pemohon atau pasangan, oleh LHDN.

Permohonan baharu dan kemaskini STR yang bukan penerima Fasa 1 dan Fasa 2 akan dibayar pada Fasa 3 kepada penerima STR yang layak

KATEGORI KELAYAKAN STR

Isi rumah, warga emas yang tidak berpasangan dan bujang adalah kategori yang layak menerima STR setakat ini.

Data BKM 2022 menunjukkan penerima STR Fasa 1. Jika anda belum menerima bantuan ini dan ingin memohon, permohonan baru akan dibuka kelak.

SEMAKAN STATUS STR FASA 3 BSN

  • Mulai Jun 2023, anda boleh menyemak status pembayaran STR anda.
  • Layari portal rasmi https://bantuantunai.hasil.gov.my
  • Sila klik Log Masuk STR untuk semakan lanjut.

Baca Juga:

JUMLAH BAYARAN STR FASA 3

Untuk STR Fasa 3, jumlah pembayaran yang perlu dibuat adalah seperti berikut:

STR Fasa 3 BSN

STR Fasa 3 BSN

TARIKH BAYARAN STR FASA 3 BSN

Sebelum Hari Raya Aidiladha (Jun) yang merujuk kepada kalendar Kementerian Kewangan, sumbangan tunai Rahmah Fasa 3 akan dikreditkan ke dalam akaun penerima pada tarikh bayaran.

Untuk bulan Jun 2023, kami telah menyediakan jadual Tarikh Bayaran Sumbangan Tunai Rahmah Fasa 3 yang berdasarkan hari bekerja. Anda boleh merujuk kepada jadual di bawah ini untuk mengetahui tarikh bayaran sumbangan tunai anda.

STR Fasa 3 BSN

Maklumat tambahan :

  • Mulai Jun 2023, pembayaran STR fasa 3 akan dibuat secara berperingkat.
  • Penerima yang layak akan menerima bayaran bantuan ini melalui akaun mereka, seperti yang telah dilakukan sebelum ini.
  • Manakala bagi mereka yang tidak mempunyai akaun bank atau status mereka tidak aktif, pembayaran STR boleh dibuat melalui cawangan Bank Simpanan Nasional (BSN) berhampiran.

MAKLUMAT LANJUT

Apabila anda lupa kata laluan anda dan tidak dapat menjawab soalan keselamatan dengan betul (anda hanya diberi tiga percubaan), ID MySTR anda akan disekat secara automatik dan anda hanya boleh mencuba semula selepas 24 jam berlalu.

Untuk mendapatkan khidmat nasihat atau pertolongan lebih lanjut, sila hubungi talian Hotline BKK LHDNM 1-800-88-2747 atau pejabat LHDNM yang berdekatan dengan anda.

Atau anda boleh layari Portal Rasmi : https://bantuantunai.hasil.gov.my/