Bantuan Tambahan STR 2023 – Setiap Isi Rumah Terima RM600

PEMBERIAN STR TAMBAHAN @ SUMBANGAN ASAS RAHMAH BAGI KATEGORI YANG LAYAK

Bantuan Tambahan STR 2023 — Belanjawan Madani 2023 telah memperkenalkan beberapa penambahbaikan untuk rakyat Malaysia. Antara penambahbaikan tersebut ialah peningkatan STR maksimum kepada RM3,100 dan Bantuan Keluarga Malaysia (BKM) sebanyak RM2,500.

Perincian penambahbaikan ini melibatkan isi rumah, sama ada lima anak atau tiga anak, tambahan RM600 untuk miskin tegar berbanding peruntukan awal dan kadar tambahan yang penting.

Untuk memberi bantuan kepada golongan yang terjejas akibat pandemik COVID-19, kerajaan telah mengumumkan Sumbangan Tunai Rahmah Tambahan. Sumbangan ini adalah tambahan kepada Sumbangan Tunai Rahmah yang diberikan sebelum ini. Siapakah yang layak menerima sumbangan ini? Berikut adalah kriteria kelayakan yang ditetapkan oleh kerajaan.

Bantuan Tambahan STR 2023

Kategori Yang Layak Menerima STR Tambahan @ Sumbangan Asas Rahmah (SARA)

Penerima isi rumah yang tergolong dalam kategori miskin tegar akan mendapat kadar tambahan STR sebanyak RM600. Kategori ini telah dikenal pasti melalui proses penilaian tertentu.

Untuk mendapatkan kadar tambahan ini, anda perlu memenuhi kelayakan berikut:

  • Dalam rekod data eKasih, penerima isi rumah yang tersenarai sebagai Miskin Tegar; dan
  • Untuk layak mendapat bantuan ini, pendapatan isi rumah anda tidak boleh melebihi RM1,169 sebulan, yang merupakan PGK Miskin Tegar mengikut semakan silang agensi pendapatan.

Baca Juga:

Apakah STR Tambahan @ Sumbangan Asas Rahmah (SARA)

Salah satu inisiatif Payung Rahmah ialah STR, yang ditubuhkan untuk membantu mereka yang menghadapi kesukaran dalam menampung kos sara hidup.

Untuk menerima STR, pemohon perlu mematuhi syarat-syarat kelayakan yang ditetapkan. Kategori kelayakan tersebut adalah seperti berikut:

i. Isi Rumah

a) Kahwin; atau
b) Ibu atau Bapa Tunggal / Balu / Janda / Duda yang mempunyai anak yang menepati syarat; dan
c) Pendapatan Isi Rumah adalah RM5,000 dan ke bawah.

ii. Warga Emas Tiada Pasangan

a) Bujang atau Ibu atau Bapa Tunggal / Balu / Janda / Duda yang tidak mempunyai anak yang menepati syarat; dan
b) Had umur adalah 60 tahun dan ke atas; dan
c) Pendapatan Isi Rumah adalah RM5,000 dan ke bawah.

iii. Bujang

a) Bujang atau Ibu atau Bapa Tunggal / Balu / Janda / Duda yang tidak mempunyai anak yang menepati syarat; dan
b) Had umur adalah 21-59 tahun; dan
c) Pendapatan Bujang adalah RM2,500 dan ke bawah.

Nota : Individu bujang berumur 21 tahun dan ke atas yang masih belajar sepenuh masa di Institusi Pengajian Tinggi Awam / Swasta hanya dibenarkan untuk dimasukkan ke dalam maklumat anak / tanggungan permohonan isi rumah dan tidak dibenarkan membuat permohonan sebagai individu bujang.

Bantuan Tambahan STR 2023

Untuk membantu golongan miskin tegar yang terdaftar dalam data e-Kasih, Pejabat Persekutuan Negeri atau ICU Jabatan Perdana Menteri, kerajaan telah mengumumkan pemberian STR TAMBAHAN @ SARA sebanyak RM600 setiap isi rumah. Pemberian ini akan diberikan dalam bentuk BAKUL MAKANAN dan BAUCER MAKANAN ASAS yang bernilai RM100 sebulan selama enam bulan.

Tarikh Bantuan Sumbangan Asas Rahmah (SARA)

Untuk tempoh enam bulan dari Julai hingga Disember 2023, bantuan tambahan akan diberikan melalui Sumbangan Asas Rahmah (SARA).

Sila rujuk jadual berikut :

  • SARA 1 – Julai 2023 (RM100)
  • SARA 2 – Ogos 2023 (RM100)
  • SARA 3 – September 2023 (RM100)
  • SARA 4 – Oktober 2023 (RM100)
  • SARA 5 – November 2023 (RM100)
  • SARA 6 – Disember 2023 (RM100)

Semakan Kelayakan Bantuan Tambahan STR 2023

Bagi yang tidak pasti sama ada anda tersenarai dalam eKasih, sila semak pendaftaran di pautan berikut: https://ekasih.icu.gov.my/

Kadar Bantuan & Kaedah Penyaluran Bantahan Tambahan STR 2023

Bakul makanan dan baucar untuk barangan makanan asas adalah bentuk sumbangan tambahan yang akan disalurkan.

Bagi mereka yang layak, Sumbangan Asas Rahmah (SARA) boleh digunakan untuk membeli barangan makanan di pasaraya terpilih dengan menggunakan Kad Pengenalan. Mekanisme pengkreditan dan penggunaan SARA akan dikongsikan secara terperinci dari semasa ke semasa.

Maklumat Lanjut Bantuan Tambahan STR 2023

Pemohon STR boleh merujuk Soalan Lazim (FAQ) di Portal Rasmi STR melalui pautan https://bantuantunai.hasil.gov.my bagi maklumat lanjut.