Jadual Bayaran STR Tambahan Fasa 3 Mengikut Bank Di Malaysia

PEMBERIAN STR TAMBAHAN @ SUMBANGAN ASAS RAHMAH BAGI KATEGORI YANG LAYAK

Jadual Bayaran STR Tambahan 2023 — Belanjawan Madani 2023 telah memperkenalkan beberapa langkah penambahbaikan untuk rakyat Malaysia. Antara langkah tersebut ialah menaikkan STR maksimum kepada RM3,100 bagi golongan berpendapatan rendah dan sederhana. Selain itu, Bantuan Keluarga Malaysia (BKM) juga ditingkatkan kepada RM2,500 bagi membantu keluarga yang memerlukan.

Peruntukan awal telah dinaikkan sebanyak RM600 bagi miskin tegar, yang merupakan satu kadar tambahan yang penting. Penambahbaikan ini juga melibatkan perincian mengenai isi rumah, sama ada mereka mempunyai lima anak atau tiga anak.

Untuk makluman, Sumbangan Tunai Rahmah Tambahan adalah bantuan kewangan yang diberikan kepada golongan tertentu yang memerlukan. Kategori penerima yang layak untuk menerima sumbangan ini adalah seperti berikut.

Tarikh & Jadual Bayaran STR Tambahan

Untuk tempoh enam bulan, bermula Julai hingga Disember 2023, penerima Sumbangan Asas Rahmah (SARA) akan mendapat bantuan tambahan daripada kerajaan.

Untuk maklumat lanjut, anda boleh melihat jadual yang disediakan di bawah ini:

  • SARA 1 – Julai 2023 (RM100)
  • SARA 2 – Ogos 2023 (RM100)
  • SARA 3 – September 2023 (RM100)
  • SARA 4 – Oktober 2023 (RM100)
  • SARA 5 – November 2023 (RM100)
  • SARA 6 – Disember 2023 (RM100)

Kategori Yang Layak Menerima STR Tambahan @ Sumbangan Asas Rahmah (SARA)

Penerima isi rumah yang berada dalam kategori miskin tegar telah dikenal pasti sebagai layak untuk mendapat kadar tambahan STR sebanyak RM600.

Untuk mendapatkan kadar tambahan ini, anda perlu memenuhi syarat-syarat berikut:

  • Penerima isi rumah yang berada dalam kategori Miskin Tegar mengikut data eKasih; dan
  • Untuk layak mendapat bantuan, isi rumah anda tidak boleh melebihi pendapatan PGK Miskin Tegar sebanyak RM1,169 sebulan. Kami akan mengesahkan pendapatan anda dengan agensi-agensi lain.

Baca Juga:

Apakah STR Tambahan @ Sumbangan Asas Rahmah (SARA)

Salah satu inisiatif Payung Rahmah ialah STR, yang ditubuhkan untuk memberi bantuan kepada golongan yang menghadapi kesukaran dalam menampung kos sara hidup.

Untuk menerima STR, pemohon perlu mematuhi syarat-syarat kelayakan yang ditetapkan seperti di bawah:

i. Isi Rumah

a) Kahwin; atau
b) Ibu atau Bapa Tunggal / Balu / Janda / Duda yang mempunyai anak yang menepati syarat; dan
c) Isi rumah yang mempunyai pendapatan RM5,000 atau kurang.

ii. Warga Emas Tiada Pasangan

a) Anda layak untuk memohon jika anda adalah bujang, atau ibu bapa tunggal / balu / janda / duda yang tidak mempunyai anak yang menepati syarat.
b) Had umur adalah 60 tahun dan ke atas; dan
c) Pendapatan Isi Rumah adalah RM5,000 dan ke bawah.

iii. Bujang

a) Bujang atau Ibu atau Bapa Tunggal / Balu / Janda / Duda yang tidak mempunyai anak yang menepati syarat; dan
b) Had umur adalah 21-59 tahun; dan
c) Jika seseorang itu bujang, pendapatannya tidak melebihi RM2,500.

Nota : Hanya individu bujang yang berusia 21 tahun ke atas dan sedang belajar di Institusi Pengajian Tinggi Awam / Swasta secara sepenuh masa boleh dianggap sebagai anak / tanggungan dalam permohonan isi rumah. Mereka tidak layak untuk memohon sebagai individu bujang.

Jadual Bayaran STR Tambahan

Kerajaan akan memberi sumbangan STR TAMBAHAN @ Sumbangan Asas Rahmah (SARA) berjumlah RM600 kepada kategori isi rumah (miskin tegar) yang wujud pada data e-Kasih, Pejabat Persekutuan Negeri atau Unit Penyelarasan Pelaksanaan (ICU) Jabatan Perdana Menteri dalam bentuk BAKUL MAKANAN serta BAUCER MAKANAN ASAS bernilai RM100 bagi tempoh enam bulan.

Kadar Bantuan & Kaedah Penyaluran Bantahan Tambahan STR 2023

Untuk membantu golongan yang memerlukan, kami akan menghulurkan bantuan dalam dua cara: mengedarkan bakul makanan yang mengandungi barangan keperluan harian dan memberikan baucar yang boleh ditukar dengan makanan asas.

Mereka yang layak akan menerima Sumbangan Asas Rahmah (SARA) melalui Kad Pengenalan yang dikreditkan. SARA boleh digunakan untuk membeli barangan makanan di pasaraya terpilih. Mekanisme terperinci akan dikemas kini dari semasa ke semasa.

Semakan Kelayakan Bantuan & Jadual Bayaran Tambahan STR 2023

Bagi yang tidak pasti sama ada anda tersenarai dalam eKasih, sila semak pendaftaran di pautan berikut: https://ekasih.icu.gov.my/

Maklumat Lanjut Jadual Bayaran STR Tambahan

Pemohon STR boleh merujuk Soalan Lazim (FAQ) di Portal Rasmi STR melalui pautan https://bantuantunai.hasil.gov.my bagi maklumat lanjut.