Bantuan Tunai RM800 Mula Dikreditkan Untuk Dua Kategori Ini

Bantuan Tunai RM800 akan dikreditkan kepada penerima STR bagi kategori isi rumah dalam pembayaran fasa keempat nanti. Sebagai makluman, program Derma Tunai Rahmah telah dilancarkan semasa perbahasan Bajet 2023. Program ini bertujuan untuk membantu golongan yang memerlukan dengan memberikan sumbangan kewangan secara langsung.

JADUAL & FASA PEMBAYARAN BANTUAN TUNAI RM800

Pembayaran akhir akan dibuat pada November 2023 kepada kategori warga emas dan penerima manfaat isi rumah sahaja. Ini adalah fasa terakhir daripada pengagihan yang berperingkat.

Baca Juga:

BANTUAN TUNAI RAHMAH 2023

Program Rahmah Cash Caruman, yang merupakan program bantuan kewangan terbesar pada tahun ini, telah dilancarkan oleh kerajaan. Program ini bertujuan untuk memberikan bantuan khas kepada rakyat yang terjejas oleh situasi ekonomi semasa.

Penerima bantuan bakul yang berstatus miskin tegar akan mendapat bayaran sehingga RM3,100, termasuk RM600 untuk bantuan bakul. Bayaran bantuan bakul adalah tetap, manakala bayaran bantuan lain adalah bergantung kepada kategori kelayakan dan bilangan anak.

Dengan hormatnya, kami ingin memaklumkan bahawa kami telah menyelesaikan pembayaran STR bagi fasa 1, fasa 2 dan fasa 3 pada bulan Januari, April dan Jun. Pada masa ini, hanya satu fasa pembayaran lagi yang tertunggak.

SEMAKAN STATUS CARUMAN TUNAI RAHMAH

Kepada mereka yang merupakan penerima semasa STR tahun ini, anda boleh menyemak status pembayaran secara online. Sila pergi ke laman web rasmi MySTR – DI SINI

Permohonan rayuan bagi mereka yang tidak lulus boleh dibuat sehingga 31 Julai 2023. Anda dinasihatkan untuk mengemukakan rayuan anda dengan segera. Harap maklum bahawa permohonan rayuan selepas tarikh tutup tidak akan dipertimbangkan.

Bantuan Tunai RM800

KATEGORI PENERIMA BANTUAN TUNAI RM800

Isi rumah M40 yang layak untuk menerima bantuan tunai RM300 & RM500 daripada STR fasa 4 adalah seperti berikut:

  • Kategori isi rumah (Pendapatan bawah RM5,000) dengan anak (3-4): RM300
  • Kategori isi rumah (Pendapatan di bawah RM5,000) dengan anak (5 dan lebih): RM500

Untuk kategori lain, bayaran akan diberikan kepada isi rumah yang berpendapatan kurang daripada RM2,500, dengan jumlah berbeza mengikut bilangan anak tanggungan. Bayaran ini berkisar antara RM200 hingga RM1,200. Manakala itu, warga emas akan menerima bayaran sebanyak RM200.

Info: Pembayaran STR fasa keempat (4) merupakan insentif terakhir yang akan diberikan pada tahun ini.

MAKLUMAT LANJUT TARIKH BAYARAN SUMBANGAN TUNAI RAHMAH (STR) FASA 4

Untuk mengelakkan penyalahgunaan ID MySTR, anda perlu mengingati kata laluan anda dan menjawab soalan keselamatan dengan betul. Anda hanya diberi tiga percubaan untuk setiap langkah. Jika anda gagal, ID MySTR anda akan disekat secara automatik dan anda hanya boleh mencuba semula selepas 24 jam berlalu.

Sebarang bantuan lanjut, boleh hubungi LHDNM berhampiran atau talian Hotline BKK LHDNM 1-800-88-2747.

Atau anda boleh layari Portal Rasmi : https://bantuantunai.hasil.gov.my/