CEO KWSP Umum Berita Gembira Untuk Semua Pencarum!

CEO KWSP Umum Berita Gembira – Pencarum KWSP yang berusia 55 tahun atau lebih boleh membuat pengeluaran KWSP secara berkala atau bulanan mengikut keperluan mereka. Kerajaan tidak akan menghalang atau mengehadkan pengeluaran ini sebagai satu kewajipan kepada pencarum.

Selepas menghadiri International Social Wellbeing Conference (ISWC) di Kuala Lumpur hari ini, Perdana Menteri telah menyatakan sokongan beliau terhadap usaha-usaha untuk meningkatkan kesejahteraan sosial di negara ini.

Menurut Anwar, KWSP masih menilai kebolehan mereka untuk melaksanakan cadangan pengeluaran ini yang sudah mencapai peringkat akhir.

CEO KWSP Umum Mengenai Pengeluaran KWSP

Sebagaimana yang diperkatakan oleh Ketua Pegawai Eksekutif KWSP, perkara ini tidak boleh diambil ringan. Beliau menegaskan bahawa bagi pencarum yang simpanannya tidak banyak, Datuk Seri Amir Hamzah Azizan menyatakan bahawa mereka menghadapi beberapa cabaran.

Datu Seri Amir Hamzah telah mengatakan sebelum ini bahawa mereka terbuka untuk memikirkan cadangan mengeluarkan KWSP secara berkala atau bulanan.

Bagi ahli baharu yang mencapai usia persaraan 55 tahun, pengeluaran ini adalah keperluan wajib yang perlu dipatuhi.

Beliau berkata, ahli KWSP boleh memilih untuk menerima bayaran secara bulanan atau berkala, bergantung kepada keperluan mereka. Ini adalah satu cara untuk membantu ahli menguruskan wang simpanan mereka dengan lebih cekap dan bijak apabila bersara.

Baca Juga:

Beliau menambah bahawa ahli KWSP boleh mendapat dividen tahunan dengan pengeluaran ini. Beliau berkata, ini adalah satu peluang untuk ahli KWSP yang ingin menggunakan wang mereka dengan bijak.

Aplikasi i-Akaun KWSP versi baharu yang mempunyai ciri-ciri inovatif dan interaktif untuk meningkatkan pengalaman pengguna telah dilancarkan oleh Anwar dalam majlis tersebut.

Ahli KWSP akan dapat menikmati pelbagai fungsi yang disediakan oleh platform yang ditingkatkan ini untuk transaksi KWSP, antara lain kalkulator simpanan persaraan baharu yang membantu ahli mengukur tahap kecukupan simpanan KWSP mereka apabila bersara kelak.

Kerajaan Akan Sentiasa Rangka Inisiatif KWSP

Sebagai institusi kewangan di Malaysia, Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) bertanggungjawab untuk melindungi dan memenuhi kepentingan pencarumnya. KWSP telah melaksanakan beberapa inisiatif untuk memberikan manfaat kepada pencarum, antaranya adalah:

Skim Simpanan Pendidikan Nasional (SSPN)

SSPN merupakan skim simpanan yang dilancarkan oleh KWSP sebagai satu usaha untuk membantu pencarum mengumpul dana bagi pendidikan anak-anak mereka. Skim ini menawarkan berbagai-bagai faedah, antaranya potongan cukai dan dividen yang menarik.

Penyediaan Rumah Pertama

Untuk membantu pencarum memiliki rumah pertama, KWSP menawarkan kemudahan untuk menggunakan dana dalam akaun KWSP mereka sebagai deposit. Kemudahan ini membolehkan pencarum mendapatkan pembiayaan perumahan yang lebih murah dengan kadar faedah yang lebih rendah.

Skim Pengeluaran Pendidikan (SPE)

Untuk membantu pencarum menanggung perbelanjaan pendidikan mereka sendiri atau anak-anak, KWSP memberi kebenaran untuk mengambil wang dari akaun KWSP masing-masing. Ini termasuk kos-kos seperti yuran pengajian, buku, dan sebagainya.

Pengeluaran Akaun 2 Bagi Tujuan Perumahan

Inisiatif baru diperkenalkan oleh KWSP yang membolehkan pencarum mengeluarkan sebahagian atau semua wang dalam akaun 2 mereka untuk tujuan perumahan. Pencarum boleh menggunakan wang ini untuk membayar ansuran bulanan atau membeli rumah pertama mereka.

Skim Simpanan Shariah

Bagi pencarum yang ingin menyimpan wang mereka mengikut prinsip-prinsip Shariah, KWSP menawarkan Skim Simpanan Shariah. Skim ini memastikan bahawa pelaburan yang dibuat oleh KWSP adalah patuh Shariah dan sesuai dengan keyakinan pencarum.

Skim Pertukaran Saham (SPS)

Untuk meningkatkan potensi pulangan pencarum, KWSP melancarkan SPS yang membenarkan pencarum memindahkan sebahagian wang dalam akaun 1 mereka ke akaun 2. Dengan ini, pencarum boleh melabur dalam pasaran saham dan mendapat keuntungan yang lebih tinggi daripada simpanan biasa.

Pengurusan Akaun Secara Dalam Talian

Untuk kemudahan pencarum, KWSP menawarkan perkhidmatan dalam talian yang membolehkan mereka mengakses akaun mereka, melabur wang simpanan, mengubah butiran peribadi, dan menyelesaikan hal-hal berkaitan KWSP dengan lebih cepat dan senang.

CEO KWSP Umum Pengeluaran KWSP FSA2

Ahli KWSP yang ingin membuat permohonan awal Pengeluaran KWSP Bersyarat Umur 50 tahun atau 55 tahun boleh menggunakan FSA2. FSA2 adalah satu borang yang memudahkan ahli KWSP mendapatkan pembiayaan peribadi dari institusi perbankan dengan menunjukkan jumlah simpanan KWSP mereka.

Ahli boleh memohon pembiayaan peribadi dari bank dengan menggunakan simpanan akaun 2. Bayaran pengeluaran akan dibuat kepada bank apabila ahli berumur antara 50 hingga 55 tahun, mengikut pilihan umur pengeluaran ahli.

Ahli dikehendaki menjelaskan bayaran bulanan yang telah ditetapkan oleh institusi perbankan tanpa gagal. Ini adalah syarat yang perlu dipatuhi oleh ahli sepanjang tempoh pinjaman.

CEO KWSP Umum

Maklumat Lanjut

Untuk maklumat lanjut mengenai cara-cara mengeluarkan simpanan KWSP anda, anda boleh menghubungi kami melalui:

Masa Operasi KWSP : Isnin – Jumaat (8:00 Pagi – 5:00 Petang) kecuali pada Sabtu, Ahad, Hari Kelepasan Am Persekutuan dan Hari Kelepasan Selangor