Pengeluaran Penuh KWSP Bersyarat Kini Telah Dibenarkan!

Pengeluaran Penuh KWSP Bersyarat. Untuk membantu golongan yang memerlukan, kerajaan telah mengeluarkan pelbagai bantuan khas di peringkat Persekutuan dan Negeri.

Untuk membantu rakyat menghadapi kesan pandemik Covid-19, kerajaan telah melaksanakan beberapa inisiatif. Antaranya ialah program-program KWSP seperti i-Lestari, i-Sinar dan i-Citra yang memberi peluang kepada ahli-ahli KWSP untuk mengeluarkan sebahagian daripada simpanan mereka di Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP).

Pengeluaran Penuh KWSP Bersyarat

Pengeluaran penuh KWSP bersyarat boleh dilakukan oleh ahli KWSP yang memenuhi syarat-syarat tertentu. Ini adalah salah satu kemudahan yang disediakan oleh pihak KWSP untuk membantu ahli dalam keadaan kewangan yang sukar.

1. BERUMUR 55 TAHUN

Anda boleh mengeluarkan semua simpanan anda apabila anda berumur 55 tahun kerana Akaun 1 dan Akaun 2 anda akan digabungkan pada usia itu. Sekiranya anda meneruskan kerjaya anda selepas berumur 55 tahun, caruman yang dibuat selepas itu akan dimasukkan ke dalam Akaun Emas. Akaun Emas ini hanya boleh diakses apabila anda mencapai usia 60 tahun.

2. MENINGGALKAN NEGARA

Bagi mereka yang telah berhijrah ke negara lain dengan melepaskan atau menarik balik kewarganegaraan mereka, mereka boleh membuat keputusan untuk mengambil kesemua wang simpanan mereka dari KWSP.

Baca Juga:

3. PENGELUARAN PENUH KWSP BERSYARAT UNTUK PEKERJA BERPENCEN

Pekerja yang telah bersara dari perkhidmatan awam atau badan berkanun di bawah undang-undang tertulis Malaysia boleh mengeluarkan semua wang mereka. Ini termasuk pekerja yang memilih untuk bersara sebelum mencapai umur persaraan. Pekerja berpencen / persaraan pilihan adalah istilah yang digunakan untuk menggambarkan golongan ini.

4. PENGELUARAN PENUH KWSP BERSYARAT UNTUK KEMATIAN

Untuk memastikan simpanan KWSP ahli dapat diserahkan kepada waris dengan cepat dan mudah, ahli perlu membuat penamaan waris. Ini kerana, sekiranya ahli tidak membuat penamaan, simpanan mereka akan diuruskan mengikut undang-undang pewarisan. Jadi, penamaan waris adalah penting bagi membolehkan pengeluaran simpanan KWSP ahli yang meninggal dunia.

5. KEHILANGAN UPAYA

Anda boleh mengeluarkan semua simpanan KWSP anda sekiranya anda mengalami kecacatan yang disahkan oleh doktor. Selain itu, anda juga berhak menerima RM 5,000 sebagai Bantuan Kecacatan untuk membantu anda menghadapi kesulitan.

Anda boleh memohon untuk mengeluarkan kesemua simpanan KWSP anda jika anda memenuhi kriteria yang ditetapkan. Anda boleh membuat permohonan secara online melalui Sistem i-Akaun 1 KWSP atau secara manual di mana-mana cawangan KWSP yang berhampiran dengan anda.

Maklumat lengkap berkenaan pengeluaran KWSP, boleh diteliti di Portal Rasmi KWSP – DI SINI.