KWSP Umum Berita Gembira Untuk Semua Pencarum Di Malaysia

KWSP Umum Berita Gembira – Pencarum KWSP yang berusia 55 tahun atau lebih boleh membuat pengeluaran KWSP secara berkala atau bulanan sebagai keperluan wajib. Kerajaan tidak akan menghalang atau mengawal pengeluaran ini.

Selepas menghadiri International Social Wellbeing Conference (ISWC) di Kuala Lumpur hari ini, Perdana Menteri telah menyatakan sokongan beliau terhadap usaha-usaha untuk meningkatkan kesejahteraan sosial di negara ini.

Menurut Anwar, KWSP masih menilai kebolehan mereka untuk melaksanakan cadangan pengeluaran ini yang sudah mencapai peringkat akhir.

CEO KWSP Umum Mengenai Pengeluaran KWSP

Seperti yang ditegaskan oleh Ketua Pegawai Eksekutif KWSP, namun begitu,

Bagi pencarum yang simpanannya tidak banyak, mereka menghadapi beberapa cabaran, menurut Datuk Seri Amir Hamzah Azizan.

Mengenai isu pengeluaran KWSP, Datuk Seri Amir Hamzah berkata bahawa pihaknya terbuka untuk melihat kemungkinan memberikan pilihan kepada ahli untuk mengeluarkan simpanan mereka secara berkala atau bulanan.

Baca Juga:

Ini adalah syarat wajib untuk ahli baharu yang mencapai usia persaraan 55 tahun untuk membuat pengeluaran ini.

Ini adalah syarat wajib untuk ahli baharu yang mencapai usia persaraan 55 tahun untuk membuat pengeluaran ini.

Menurut beliau, ahli KWSP dapat mengambil kesempatan daripada pengeluaran ini untuk mendapatkan dividen tahunan yang berterusan. Beliau menambah bahawa pengeluaran ini juga merupakan salah satu cara untuk membantu ahli menghadapi kesan pandemik COVID-19.

Anwar telah memperkenalkan versi terkini Aplikasi i-Akaun KWSP dalam majlis itu. Aplikasi ini menawarkan ciri-ciri yang inovatif dan interaktif untuk memberikan pengalaman yang lebih baik kepada pengguna.

Ahli KWSP akan dapat menikmati pelbagai fungsi yang disediakan oleh platform yang ditingkatkan ini untuk urusan transaksi KWSP, antara lain kalkulator simpanan persaraan baharu yang membantu ahli mengenal pasti tahap kecukupan simpanan KWSP mereka apabila bersara kelak.

Kerajaan Akan Sentiasa Rangka Inisiatif KWSP

KWSP adalah institusi kewangan Malaysia yang bertanggungjawab untuk melindungi dan memenuhi kepentingan pencarumnya. KWSP telah melaksanakan beberapa inisiatif untuk memberikan faedah kepada pencarum, seperti:

Penyediaan Rumah Pertama

Pencarum KWSP boleh menggunakan dana dalam akaun KWSP mereka untuk membayar deposit rumah pertama mereka. Ini adalah satu inisiatif yang menguntungkan pencarum kerana mereka dapat mendapatkan pembiayaan perumahan dengan faedah yang lebih rendah.

Skim Simpanan Pendidikan Nasional (SSPN)

Untuk membantu pencarum menyediakan dana pendidikan untuk anak-anak, KWSP telah memperkenalkan SSPN sebagai satu inisiatif. SSPN merupakan skim simpanan yang mempunyai banyak kelebihan, antara lain potongan cukai dan dividen yang tinggi.

Pengeluaran Akaun 2 Bagi Tujuan Perumahan

Inisiatif baru diperkenalkan oleh KWSP yang membolehkan pencarum mengeluarkan sebahagian atau semua wang dalam akaun 2 mereka untuk tujuan perumahan. Pencarum boleh menggunakan wang ini untuk menampung kos ansuran bulanan atau membeli rumah pertama mereka.

Skim Pengeluaran Pendidikan (SPE)

Untuk membantu pencarum menampung perbelanjaan pendidikan mereka sendiri atau anak-anak, KWSP memberi kebenaran untuk mengeluarkan sebahagian wang simpanan dari akaun KWSP. Kos pendidikan yang boleh ditanggung termasuklah yuran pengajian, kos buku, dan sebagainya.

Skim Simpanan Shariah

Bagi pencarum yang ingin menyimpan wang mereka mengikut prinsip-prinsip Shariah, KWSP menawarkan Skim Simpanan Shariah. Skim ini memastikan bahawa wang pencarum dilaburkan dalam instrumen-instrumen kewangan yang patuh Shariah dan sesuai dengan keyakinan mereka.

Pengurusan Akaun Secara Dalam Talian

Untuk memudahkan pencarum mengurus akaun KWSP mereka, KWSP menawarkan perkhidmatan dalam talian yang boleh digunakan untuk melihat baki akaun, melabur dana, mengubah maklumat peribadi, dan menyelesaikan hal-hal berkaitan KWSP dengan lebih cekap.

Skim Pertukaran Saham (SPS)

Untuk memberi pencarum lebih banyak pilihan pelaburan, KWSP melancarkan SPS. Dengan SPS, pencarum boleh memindahkan sebahagian wang dalam akaun 1 mereka ke akaun 2 dan melabur dalam pasaran saham. Ini dapat meningkatkan potensi pulangan pencarum daripada pelaburan saham.

CEO KWSP Umum Pengeluaran KWSP FSA2

Ahli KWSP yang ingin membuat permohonan awal Pengeluaran KWSP Bersyarat Umur 50 tahun atau 55 tahun boleh menggunakan FSA2. FSA2 adalah satu kemudahan yang membolehkan ahli KWSP mendapatkan pembiayaan peribadi daripada institusi perbankan dengan menggunakan simpanan KWSP mereka sebagai cagaran.

Ahli yang memohon pembiayaan peribadi daripada institusi perbankan boleh menggunakan simpanan dalam akaun 2. Pengeluaran simpanan akan dibuat terus kepada institusi perbankan apabila ahli mencapai umur 50 atau 55 tahun, bergantung kepada pilihan ahli. Syarat ini hanya berlaku untuk akaun 2.

Ahli juga bertanggungjawab untuk menjelaskan bayaran bulanan yang telah ditetapkan oleh institusi perbankan sepanjang tempoh pinjaman.

KWSP Umum

Maklumat Lanjut

Untuk maklumat lanjut mengenai cara mengeluarkan wang simpanan KWSP anda, anda boleh menghubungi kami melalui:

Masa Operasi KWSP : Isnin – Jumaat (8:00 Pagi – 5:00 Petang) kecuali pada Sabtu, Ahad, Hari Kelepasan Am Persekutuan dan Hari Kelepasan Selangor