Bantuan Khas RM300 Telah Dikreditkan Kepada Penerima Yang Layak

Bantuan Khas RM300 – Pihak kerajaan telah melancarkan pelbagai bantuan dan inisiatif, sama ada di peringkat Negeri atau Persekutuan, untuk membantu golongan yang layak mendapatkannya.

Pihak Kerajaan telah memperkenalkan bantuan kewangan sebagai Bantuan Khas Penghargaan untuk menghargai usaha-usaha rakyat.

Ini adalah penjelasan lanjut berkenaan bantuan tunai ini:

Bantuan Khas Penghargaan

Dalam satu majlis yang bertajuk Ekonomi MADANI: Memperkasa Rakyat, Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim telah membuat pengumuman penting.

Sebagai penghargaan kepada sumbangan mereka, penerima-penerima yang layak akan menerima Bantuan Khas Penghargaan berjumlah RM300 atau RM200, bergantung kepada kategori mereka.

Baca Juga:

Untuk membantu golongan yang terjejas akibat pandemik, kerajaan telah mengeluarkan bantuan kewangan kepada kategori penerima yang ditetapkan. Penerima bantuan kewangan berkenaan adalah seperti berikut:

  • RM300: Para pegawai/kakitangan lantikan kontrak serta Kumpulan Pelaksana Gred 56 dan ke bawah, termasuk Perkhidmatan Awam Kumpulan Pengurusan dan Profesional, layak menerima pemberian ini.
  • RM200: Diberikan kepada semua pesara Kerajaan, termasuk para pesara berpencen, penerima pencen terbitan, pesara Skim Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), pesara bersara pilihan dan belum menerima pencen, veteran berpencen serta veteran tidak berpencen.

Bantuan khas penghargaan ini juga boleh dinikmati oleh mereka yang bertugas sebagai pegawai Personel MySTEP. Ini adalah sebagai tanda penghargaan atas perkhidmatan mereka dalam masa yang sama.

Mereka yang telah dilantik sebelum 10 Ogos 2023 dan masih berkhidmat pada tarikh tersebut, layak untuk mendapat manfaat tertentu.

Bantuan Khas RM300

Cara Pembayaran

Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) telah mengeluarkan kenyataan rasmi mengenai Bantuan Khas Penghargaan. Menurut kenyataan itu, bantuan tersebut akan dibayar pada 10 Ogos 2023 kepada penerima yang layak.

Penerima yang layak akan menerima pembayaran secara kredit terus ke akaun mereka. Ini adalah cara pembayaran yang dipilih untuk tujuan ini.

Bagi maklumat lengkap berkenaan bantuan ini ia boleh diteliti di Portal Rasmi JPA – DI SINI.