Bayaran Bantuan STR Fasa 4 RM900 & RM1,200 Dikreditkan Kepada Kategori Ini

SUMBANGAN TUNAI RAHMAH (STR)

Bayaran Bantuan STR – Salah satu inisiatif Payung Rahmah ialah Bantuan STR Fasa 4 yang ditujukan untuk membantu mereka yang mengalami kesulitan ekonomi akibat kos sara hidup yang tinggi.

Pihak kerajaan juga akan memberi bantuan STR tambahan RM600 kepada isi rumah termiskin mengikut data e-Kasih.

Pada tahun 2023, bayaran STR telah diagihkan kepada penerima mengikut tiga fasa. Fasa 1 dibayar pada 17 Januari, Fasa 2 dibayar pada 5 April, dan Fasa 3 dibayar pada 26 Jun. Ini adalah sebahagian daripada usaha kerajaan untuk membantu rakyat dalam menghadapi kesan pandemik COVID-19.

Untuk Fasa Empat Sumbangan Tunai Rahmah, kami ingin berkongsi dengan anda maklumat lanjut mengenai bayaran yang akan dibuat.

PENERIMA BANTUAN STR FASA 4

Penerima Fasa 4 adalah mereka yang menerima Fasa 1 dan telah disahkan tidak meninggal dunia atau pasangannya tidak meninggal dunia sehingga 28 Februari, menurut LHDN.

Permohonan baharu dan kemaskini Sumbangan Tunai Rahmah (STR) yang tidak menerima bayaran pada Fasa 1 dan Fasa 2, akan dibayar pada Fasa 4 jika memenuhi syarat. Ini adalah makluman terkini mengenai STR.

SEMAKAN STATUS STR

KATEGORI KELAYAKAN BAYARAN BANTUAN STR

Untuk STR, kategori yang berhak menerima bantuan adalah mereka yang tinggal bersama, warga emas yang tidak mempunyai pasangan hidup dan orang-orang yang belum berkahwin.

Data BKM 2022 telah menentukan penerima STR Fasa 1. Jika anda belum menerima bantuan ini dan berminat untuk memohon, sila tunggu sehingga permohonan baru dibuka kelak.

Bayaran Bantuan STR

Baca Juga:

TARIKH BAYARAN STR FASA 4

Pembayaran STR Fasa 4 akan dibayar secara berperingkat pada NOVEMBER 2023

Penerima yang layak akan menerima bayaran bantuan secara kredit langsung ke akaun bank mereka seperti biasa. Bagi mereka yang tiada akaun bank atau akaun mereka tidak aktif, mereka boleh mendapatkan pembayaran STR secara tunai di kaunter BSN yang terdekat.

Bayaran Bantuan STR

JUMLAH MYSTR : BAYARAN BANTUAN STR FASA 4

Untuk Sumbangan Tunai Rahmah Fasa Empat, jumlah pembayaran yang diperuntukkan adalah seperti berikut:

Pendapatan Isi Rumah RM2,500 dan Ke Bawah

Bayaran Bantuan STR

Pendapatan Isi Rumah RM2,501 – RM5,000

MAKLUMAT LANJUT BAYARAN BANTUAN MYSTR

Anda perlu mengingati kata laluan anda dan menjawab soalan keselamatan dengan betul. Jika anda tidak dapat melakukan kedua-duanya (anda hanya diberi tiga peluang), ID MySTR anda akan dihalang daripada mengakses sistem selama 24 jam. Selepas tempoh itu, anda boleh cuba lagi.

Untuk mendapatkan khidmat sokongan lebih lanjut, anda boleh menghubungi cawangan LHDNM yang terdekat atau menelefon BKK LHDNM di talian 1-800-88-2747.

Atau anda boleh layari Portal Rasmi : https://bantuantunai.hasil.gov.my/