KWSP Umum Berita Gembira Untuk Semua Pencarum Yang Layak

KWSP Umum Berita Gembira – Untuk pencarum yang berusia 55 tahun dan ke atas, KWSP akan membenarkan mereka untuk mengeluarkan simpanan mereka secara berperingkat atau setiap bulan, tanpa sebarang sekatan daripada kerajaan. Ini adalah satu kewajipan yang perlu dipatuhi oleh KWSP.

Selepas menghadiri International Social Wellbeing Conference (ISWC) di sebuah hotel di Kuala Lumpur hari ini, Perdana Menteri telah menyatakan sokongan tersebut.

Menurut Anwar, KWSP masih menilai kebolehan mereka untuk melaksanakan cadangan pengeluaran ini yang sudah mencapai peringkat akhir.

CEO KWSP Umum Mengenai Pengeluaran KWSP

Seperti yang ditegaskan oleh Ketua Pegawai Eksekutif KWSP, namun begitu,

Bagi pencarum yang simpanannya tidak banyak, Datuk Seri Amir Hamzah Azizan mengakui bahawa mereka menghadapi beberapa cabaran.

Mereka sedia untuk memikirkan cadangan mengeluarkan KWSP secara berkala atau bulanan, kata Datu Seri Amir Hamzah sebelum ini.

Ini adalah syarat wajib untuk ahli baharu yang mencapai usia persaraan 55 tahun untuk membuat pengeluaran ini.

Beliau berkata, ahli KWSP boleh memilih untuk menerima bayaran secara bulanan atau berkala, bergantung kepada keperluan mereka. Ini adalah satu inisiatif sukarela yang bertujuan untuk membantu ahli menguruskan wang simpanan persaraan mereka dengan lebih cekap.

Pengeluaran KWSP ini bukan sahaja membolehkan ahli mendapatkan wang tunai, tetapi juga memastikan mereka kekal menerima dividen setiap tahun. Ini adalah penjelasan yang diberikan oleh beliau.

Baca Juga:

Anwar telah memperkenalkan versi terkini Aplikasi i-Akaun KWSP dalam majlis itu. Aplikasi ini menawarkan ciri-ciri yang inovatif dan interaktif untuk memberikan pengalaman yang lebih baik kepada pengguna.

Ahli akan dapat menikmati pelbagai fungsi yang disediakan oleh platform yang ditingkatkan ini untuk urusan KWSP, termasuk kalkulator simpanan persaraan baharu yang membantu ahli mengukur sama ada simpanan KWSP mereka mencukupi untuk persaraan kelak.

Kerajaan Akan Sentiasa Rangka Inisiatif KWSP

KWSP adalah institusi kewangan Malaysia yang melindungi dan menjaga kepentingan pencarum. Ini adalah beberapa inisiatif KWSP untuk memberi manfaat kepada pencarum:

Penyediaan Rumah Pertama

Untuk memudahkan pencarum mendapatkan rumah pertama, KWSP menawarkan kemudahan menyesuaikan dana dalam akaun KWSP mereka sebagai deposit rumah. Kemudahan ini membantu pencarum mendapat pembiayaan perumahan dengan faedah yang lebih murah.

Skim Simpanan Pendidikan Nasional (SSPN)

Untuk menggalakkan pencarum menyediakan dana pendidikan untuk anak-anak, KWSP telah memperkenalkan SSPN sebagai satu inisiatif baru. SSPN merupakan skim simpanan yang memberikan kelebihan-kelebihan seperti potongan cukai pendapatan dan dividen yang tinggi.

Skim Pengeluaran Pendidikan (SPE)

Untuk membantu pencarum menanggung kos pendidikan mereka sendiri atau anak-anak, KWSP membolehkan pengeluaran dana dari akaun KWSP. Kos pendidikan termasuklah yuran pengajian, kos buku, dan sebagainya.

Skim Simpanan Shariah

Bagi pencarum yang ingin menyimpan wang mereka mengikut prinsip-prinsip Shariah, KWSP menawarkan Skim Simpanan Shariah. Skim ini memastikan bahawa semua pelaburan yang dibuat oleh KWSP adalah patuh Shariah dan sesuai dengan keyakinan pencarum.

Skim Pertukaran Saham (SPS)

Untuk memberi pencarum peluang melabur dalam pasaran saham yang boleh memberi pulangan lebih tinggi, KWSP telah melancarkan SPS. SPS membenarkan pencarum mengalihkan sebahagian wang dari akaun 1 ke akaun 2 mereka. Dengan ini, pencarum boleh menggunakan simpanan dalam akaun 2 untuk melabur dalam saham.

Pengurusan Akaun Secara Dalam Talian

Untuk memudahkan pencarum menguruskan akaun KWSP mereka, KWSP menawarkan perkhidmatan dalam talian yang boleh digunakan untuk menyemak baki akaun, melabur dana, mengubah maklumat peribadi, dan menyelesaikan hal-hal berkaitan KWSP dengan lebih cekap.

Pengeluaran Akaun 2 Bagi Tujuan Perumahan

Inisiatif baru diperkenalkan oleh KWSP yang membolehkan pencarum mengeluarkan sebahagian atau semua baki akaun 2 mereka untuk tujuan perumahan. Pencarum boleh menggunakan wang ini untuk membayar ansuran bulanan atau membeli rumah pertama mereka.

CEO KWSP Umum Berita Gembira Pengeluaran KWSP FSA2

Ahli KWSP yang ingin membuat permohonan awal Pengeluaran KWSP Bersyarat Umur 50 tahun atau 55 tahun boleh menggunakan FSA2. FSA2 adalah satu kemudahan yang membolehkan ahli KWSP mendapatkan pembiayaan peribadi daripada institusi perbankan dengan menggunakan simpanan KWSP mereka sebagai cagaran.

Ahli boleh memohon pembiayaan peribadi daripada institusi perbankan dengan menggunakan simpanan dalam akaun 2. Pengeluaran simpanan akan dibuat terus kepada institusi perbankan apabila ahli mencapai umur 50 hingga 55 tahun, bergantung kepada pilihan umur pengeluaran ahli.

Ahli juga bertanggungjawab untuk menjelaskan bayaran bulanan yang telah dipersetujui dengan institusi perbankan, selain daripada menghadiri mesyuarat pada masa yang ditetapkan.

KWSP Umum Berita Gembira

Maklumat Lanjut KWSP Umum Berita Gembira

Untuk maklumat lanjut mengenai cara-cara mengeluarkan simpanan KWSP anda, anda boleh menghubungi kami melalui:

  • Telefon : 03-8922 6000
  • Faks : 03-8922 6222
  • Laman Web KWSP : https://www.kwsp.gov.my/ms/home
  • Masa Operasi KWSP : Isnin – Jumaat (8:00 Pagi – 5:00 Petang) kecuali pada Sabtu, Ahad, Hari Kelepasan Am Persekutuan dan Hari Kelepasan Selangor