Bayaran Bantuan STR Fasa 4 RM1,200 Akan Dikreditkan Lebih Awal

SUMBANGAN TUNAI RAHMAH (STR)

Bayaran Bantuan STR Fasa 4 – Di bawah konsep Payung Rahmah, Bantuan STR Fasa 4 merupakan salah satu inisiatif yang ditawarkan untuk membantu golongan yang kurang berkemampuan menguruskan kos sara hidup mereka dalam menghadapi cabaran.

Bagi membantu isi rumah termiskin, kerajaan telah mengumumkan bantuan STR tambahan sebanyak RM600 berdasarkan data e-Kasih.

Pada tahun 2023, bayaran STR telah diagihkan kepada tiga fasa. Fasa 1 dibayar pada 17 Januari, Fasa 2 dibayar pada 5 April, dan Fasa 3 dibayar pada 26 Jun. Ini adalah sebahagian daripada usaha kerajaan untuk membantu rakyat dalam menghadapi kesan pandemik COVID-19.

Berikut dikongsikan lebih lanjut tentang bayaran Sumbangan Tunai Rahmah Fasa Empat.

PENERIMA BAYARAN BANTUAN STR FASA 4

Penerima Bayaran Fasa 4 ialah mereka yang menerima Fasa 1 dan telah disahkan tidak meninggal dunia atau pasangannya tidak meninggal dunia sehingga 28 Februari, menurut LHDN.

Untuk para penerima Sumbangan Tunai Rahmah (STR) yang layak, tetapi tidak menerima bayaran pada Fasa 1 dan Fasa 2, boleh membuat permohonan baharu atau kemaskini. Bayaran akan dibuat pada Fasa 4 kepada mereka yang memenuhi syarat.

SEMAKAN STATUS STR

KATEGORI KELAYAKAN BAYARAN BANTUAN MYSTR

Untuk STR, kriteria kelayakan yang ditetapkan adalah seperti berikut: orang yang tinggal seorang diri, warga emas yang tidak mempunyai pasangan hidup dan orang yang belum berkahwin.

Data BKM 2022 menentukan penerima STR Fasa 1. Jika anda belum menerima bantuan ini dan ingin memohon, sila tunggu sehingga permohonan baru dibuka.

Bayaran Bantuan STR Fasa

Baca Juga:

TARIKH BAYARAN BANTUAN STR FASA 4

Pada bulan November 2023, penerima-penerima STR Fasa 4 akan menerima bayaran mereka secara berperingkat. Ini adalah langkah yang diambil oleh kerajaan untuk memastikan kelancaran proses pembayaran.

Penerima yang layak akan menerima bayaran bantuan secara kredit ke akaun bank mereka seperti biasa. Bagi mereka yang tiada akaun bank atau akaun mereka tidak aktif, mereka boleh menuntut STR secara tunai di kaunter BSN yang terdekat.

Bayaran Bantuan STR Fasa

JUMLAH MYSTR : BAYARAN BANTUAN STR FASA 4

Untuk Sumbangan Tunai Rahmah Fasa Empat, jumlah pembayaran yang diperuntukkan adalah seperti berikut:

Pendapatan Isi Rumah RM2,500 dan Ke Bawah

Bayaran Bantuan STR Fasa

Pendapatan Isi Rumah RM2,501 – RM5,000

MAKLUMAT LANJUT BANTUAN MYSTR FASA 4

Untuk mengelakkan penyalahgunaan ID MySTR, anda perlu mengingati kata laluan dan menjawab soalan keselamatan dengan betul. Anda hanya diberi tiga peluang untuk mencuba. Jika anda gagal, ID MySTR anda akan dikunci selama 24 jam sebelum anda boleh mencuba lagi.

Sebarang bantuan lanjut, boleh hubungi LHDNM berhampiran atau talian Hotline BKK LHDNM 1-800-88-2747.

Atau anda boleh layari Portal Rasmi : https://bantuantunai.hasil.gov.my/