MySTR : Bayaran STR Fasa 4 Akan Dikreditkan Lebih Awal

SUMBANGAN TUNAI RAHMAH (STR)

MySTR : Bayaran STR – Di bawah konsep Payung Rahmah, Bantuan STR Fasa 4 merupakan salah satu inisiatif yang ditawarkan untuk membantu golongan yang kurang berkemampuan. Inisiatif ini bertujuan untuk mengurangkan beban kos sara hidup yang mereka hadapi.

Isi rumah termiskin yang terdaftar dalam data e-Kasih akan menerima bantuan STR tambahan sebanyak RM600 daripada kerajaan.

Bayaran STR 2023 dibahagikan kepada tiga fasa: 17 Januari, 5 April, dan 26 Jun. Ini adalah bantuan kerajaan untuk rakyat.

Untuk Fasa Empat Sumbangan Tunai Rahmah, berikut adalah maklumat lanjut mengenai bayaran yang akan diterima oleh penerima-penerima yang layak.

PENERIMA BANTUAN STR FASA 4

Penerima Bayaran Fasa 4 ialah mereka yang menerima Fasa 1 dan telah disahkan tidak meninggal dunia atau pasangannya tidak meninggal dunia sehingga 28 Februari, menurut LHDN.

Bagi permohonan baharu dan kemaskini Sumbangan Tunai Rahmah yang tidak termasuk dalam Fasa 1 dan Fasa 2, penerima STR yang memenuhi syarat akan menerima bayaran pada Fasa 4.

JUMLAH MYSTR : BAYARAN BANTUAN STR FASA 4

Untuk Sumbangan Tunai Rahmah Fasa Empat, jumlah pembayaran yang diperuntukkan adalah seperti berikut:

Pendapatan Isi Rumah RM2,500 dan Ke Bawah

MySTR : Bayaran STR Fasa

Pendapatan Isi Rumah RM2,501 – RM5,000

Baca Juga:

TARIKH BAYARAN STR FASA 4

Pembayaran STR Fasa 4 akan dibayar secara berperingkat pada NOVEMBER 2023.

Penerima yang layak akan menerima bayaran bantuan secara kredit langsung ke akaun bank mereka seperti biasa. Bagi mereka yang tiada akaun bank atau akaun mereka tidak aktif, mereka boleh menuntut pembayaran STR secara tunai di kaunter BSN yang terdekat.

MySTR : Bayaran STR Fasa

SEMAKAN STATUS STR

KATEGORI KELAYAKAN MYSTR : BAYARAN BANTUAN STR FASA 4

Untuk kelayakan STR, kategori yang ditetapkan adalah mereka yang tinggal seorang diri, warga emas tanpa pasangan dan orang-orang bujang.

Data BKM 2022 telah digunakan untuk menentukan penerima STR Fasa 1. Jika anda belum menerima bantuan ini dan berminat untuk memohon, anda perlu menunggu sehingga permohonan baru dibuka pada masa depan.

MySTR : Bayaran STR Fasa

MAKLUMAT LANJUT MYSTR : BAYARAN BANTUAN STR FASA 4

Sekiranya terlupa kata laluan dan gagal menjawab soalan keselamatan (percubaan sebanyak 3 kali diberikan), ID MySTR akan disekat dan dibenarkan untuk mencuba semula selepas 24 jam.

Untuk mendapatkan khidmat sokongan lebih lanjut, anda boleh menghubungi cawangan LHDNM yang terdekat atau menelefon talian Hotline BKK LHDNM 1-800-88-2747.

Atau anda boleh layari Portal Rasmi : https://bantuantunai.hasil.gov.my/