Pengeluaran Simpanan KWSP RM10,000 Dibenarkan Untuk Semua

Pengeluaran Simpanan KWSP RM10000 – Program Fasiliti Sokongan Akaun 2 (FSA2) telah dilancarkan oleh Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) untuk membantu ahli yang terjejas oleh pandemik Covid-19. Melalui program ini, ahli KWSP boleh mengeluarkan sebahagian daripada simpanan mereka di Akaun 2. Sehingga kini, lebih 4 juta ahli KWSP telah memanfaatkan program FSA2 ini.

Anda boleh mengeluarkan wang dari akaun KWSP anda di bawah FSA2. Jumlah pengeluaran yang dibenarkan adalah antara RM3,000 hingga RM50,000.

Pengeluaran Simpanan KWSP RM10000

Ahli yang ingin membuat permohonan awal Pengeluaran Bersyarat Umur 50 tahun atau 55 tahun boleh menggunakan FSA2. FSA2 adalah satu kemudahan yang membantu ahli mendapatkan pembiayaan peribadi daripada institusi perbankan.

Ahli boleh memohon pembiayaan peribadi dari institusi perbankan dengan menggunakan simpanan dalam akaun 2. Bayaran pengeluaran akan dibuat terus kepada institusi perbankan apabila ahli mencapai umur 50 hingga 55 tahun, bergantung kepada pilihan umur pengeluaran ahli. Permohonan ini adalah tertakluk kepada syarat-syarat yang ditetapkan.

Ahli dikehendaki membayar ansuran bulanan mengikut kadar yang ditetapkan oleh institusi perbankan. Ini adalah syarat yang perlu dipatuhi pada masa yang sama.

Pengeluaran Simpanan KWSP RM10000

Amaun Kelayakan Pengeluaran Simpanan

Untuk rujukan anda, kami sertakan jumlah pengeluaran maksimum yang dibenarkan daripada Akaun 2 simpanan anda:

Pengeluaran Simpanan KWSP RM10000

Baca Juga:

Syarat Pengeluaran Simpanan

Untuk membuat pengeluaran, anda perlu mematuhi syarat-syarat berikut:

  • Terbuka kepada ahli yang belum mencapai umur 55 tahun (tertakluk kepada syarat umur kelayakan yang ditetapkan oleh institusi perbankan yang berkenaan)
  • Merupakan Warganegara Malaysia
  • Permohonan adalah sekali sahaja
  • Permohonan yang telah lulus tidak boleh dibatalkan
  • Amaun simpanan minimum RM3,000 dalam akaun 2
  • Amaun maksimum bagi pengeluaran bersyarat tidak melebihi RM50,000 dalam akaun 2 (tertakluk kepada amaun pembiayaan peribadi yang diluluskan oleh institusi perbankan)

Cara Membuat Permohonan Pengeluaran Simpanan KWSP RM10000

Untuk memohon secara dalam talian, anda perlu mengikuti 3 langkah berikut:

  • Langkah 1: Membuat semakan awal kelayakan simpanan Akaun 2 melalui portal institusi perbankan yang mengambil bahagian.
  • Langkah 2: Membuat permohonan pembiayaan peribadi melalui portal institusi perbankan mengikut terma dan syarat yang ditetapkan oleh institusi perbankan.
  • Langkah 3: Untuk membuat permohonan Pengeluaran Bersyarat Umur 50 Tahun atau 55 Tahun dengan KWSP, anda perlu mengakses portal institusi perbankan yang memberikan pembiayaan peribadi kepada anda. Anda perlu memastikan bahawa amaun pengeluaran bersyarat adalah selaras dengan amaun pembiayaan peribadi yang anda terima daripada institusi perbankan tersebut.

4 Juta Pencarum Akan Mendapat Manfaat Melalui Pengeluaran Simpanan

Bagi ahli-ahli yang layak di bawah umur 55 tahun, lebih daripada 4 juta orang akan mendapat manfaat daripada kemudahan ini. Ini adalah satu inisiatif yang bertujuan untuk meningkatkan kesejahteraan dan kualiti hidup mereka.

Institusi perbankan akan mengenakan kadar faedah (konvensional) atau kadar keuntungan (islamik) yang berkisar antara 4% hingga 5% setahun. Ini adalah kadar yang dijangka berdasarkan analisis pasaran semasa.

Berbanding dengan institusi perbankan lain yang menawarkan pembiayaan peribadi, kadar kami adalah lebih rendah daripada kadar pasaran semasa.

Pencarum Boleh Membuat Pengeluaran Sehingga RM50,000

Anda boleh memohon pembiayaan dari RM3,000 hingga RM50,000 bergantung kepada jumlah simpanan yang ada di Akaun 2 KWSP anda. Pembiayaan ini tertakluk kepada syarat-syarat yang ditetapkan oleh bank yang anda pilih.

Pembiayaan ini tidak melanggar peruntukan Akta KWSP kerana jumlah caruman dalam Akaun 2 hanya bersifat sokongan.

Pada 31 Januari 2023, hanya 38% daripada ahli yang berusia 40 hingga 55 tahun mempunyai baki akaun 1 melebihi RM10,000. Ini bermakna sebanyak 1.89 juta ahli dalam kumpulan umur ini mempunyai simpanan kurang daripada jumlah tersebut.

Oleh sebab itu, penting untuk membina semula tabungan bagi kumpulan ini agar mempunyai simpanan mencukupi untuk hari tua nanti.

Maklumat Lanjut Pengeluaran Simpanan KWSP RM10000

Untuk mendapatkan maklumat lebih lanjut mengenai FSA2, anda boleh menghubungi kami melalui cara-cara berikut:

Laman web rasmi KWSP di https://www.kwsp.gov.my/ ATAU
Terus ke pautan pantas https://fsa2.kwsp.gov.my/