Pengeluaran KWSP Bersasar RM10000 Kini Dibenarkan – PMX

Pengeluaran KWSP Bersasar RM10000 Kini Dibenarkan. Program Fasiliti Sokongan Akaun 2 (FSA2) telah membolehkan lebih daripada 4 juta pekerja yang menyimpan wang di Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) untuk mengeluarkan sebahagian daripada simpanan mereka. Program ini bertujuan untuk membantu pekerja yang terjejas oleh pandemik Covid-19.

Anda boleh mengeluarkan wang dari akaun KWSP anda melalui FSA2. Amaun pengeluaran yang dibenarkan adalah antara RM3,000 hingga RM50,000.

Pengeluaran KWSP Bersasar FSA2

Tujuan FSA2 adalah untuk memudahkan ahli KWSP yang ingin membuat permohonan Pengeluaran Bersyarat Umur 50 tahun atau 55 tahun secara awal. Dengan FSA2, ahli KWSP boleh mendapatkan pembiayaan peribadi dari institusi perbankan dengan lebih mudah.

Ahli boleh memohon pembiayaan peribadi daripada institusi perbankan dengan menggunakan simpanan dalam akaun 2. Pengeluaran simpanan akan dibuat terus kepada institusi perbankan apabila ahli mencapai umur 50 atau 55 tahun, bergantung kepada pilihan ahli. Permohonan ini hanya melibatkan simpanan dalam akaun 2.

Ahli dikehendaki menjelaskan bayaran bulanan yang telah ditetapkan oleh institusi perbankan tanpa gagal setiap bulan.

Pengeluaran KWSP Bersasar RM10000

Baca Juga:

Amaun Kelayakan Pengeluaran KWSP

Untuk rujukan anda, kami sertakan jumlah pengeluaran yang dibenarkan mengikut baki simpanan Akaun 2 anda:

Pengeluaran KWSP Bersasar RM10000

Syarat Pengeluaran KWSP RM10000 Kini Dibenarkan

Untuk membuat pengeluaran KWSP, anda perlu memenuhi syarat-syarat berikut:

  • Anda berumur 55 tahun atau lebih.
  • Warganegara Malaysia
  • Permohonan adalah sekali sahaja
  • Tidak ada cara untuk membatalkan permohonan yang telah mendapat kelulusan. Ini adalah peraturan yang perlu dipatuhi oleh semua pihak yang terlibat. Sekiranya anda mempunyai sebarang pertanyaan, sila hubungi pihak berkuasa yang berkaitan.
  • Amaun simpanan minimum RM3,000 dalam akaun 2 KWSP
  • Amaun maksimum bagi pengeluaran bersyarat tidak melebihi RM50,000 dalam akaun 2 (tertakluk kepada amaun pembiayaan peribadi yang diluluskan oleh institusi perbankan)

Pengeluaran KWSP Bersasar RM10000

Nota: Ahli hendaklah membuat penilaian kesedaran dan kefahaman mengenai Fasiliti Sokongan Akaun 2 dengan institusi perbankan sebelum ahli membuat keputusan sama ada perlu meneruskan permohonan pembiayaan peribadi atau sebaliknya.

Ahli yang membiayai rumah dengan KWSP boleh mendapat bantuan kewangan daripada pihak berkuasa yang berkaitan. Jika ahli memerlukan nasihat kewangan, mereka boleh berhubung dengan Pegawai Khidmat Nasihat Persaraan (RAS) KWSP, AKPK atau perunding kewangan bank sepanjang tempoh pembiayaan.

Cara Membuat Permohonan Pengeluaran KWSP Bersasar RM10000 Kini Dibenarkan

Untuk memohon bantuan kewangan, anda perlu mengikuti 3 langkah berikut:

  • Langkah 1: Anda boleh mengetahui sama ada anda layak untuk mengeluarkan simpanan Akaun 2 KWSP anda dengan menggunakan portal perbankan yang terlibat. Portal ini membolehkan anda membuat semakan awal kelayakan anda secara dalam talian.
  • Langkah 2: Membuat permohonan pembiayaan peribadi melalui portal institusi perbankan mengikut terma dan syarat yang ditetapkan oleh institusi perbankan.
  • Langkah 3: Mengemukakan permohonan awal Pengeluaran Bersyarat Umur 50 Tahun atau 55 Tahun dengan KWSP melalui portal institusi perbankan, berdasarkan amaun pembiayaan peribadi yang telah diluluskan oleh institusi perbankan berkenaan.

4 Juta Pencarum KWSP Akan Mendapat Manfaat Melalui Pengeluaran KWSP

Lebih daripada 4 juta ahli KWSP yang berumur di bawah 55 tahun dan memenuhi syarat akan mendapat manfaat daripada kemudahan ini.

Institusi perbankan akan mengenakan kadar faedah (konvensional) atau kadar keuntungan (islamik) yang berkisar antara 4% hingga 5% setahun. Ini adalah kadar yang dijangka berdasarkan keadaan pasaran semasa.

Berbanding dengan institusi perbankan lain yang menawarkan pembiayaan peribadi, kadar kami adalah lebih rendah daripada kadar pasaran semasa.

Pencarum Boleh Membuat Pengeluaran KWSP Sehingga RM50,000

Anda boleh memohon pembiayaan dari RM3,000 hingga RM50,000 bergantung kepada jumlah simpanan yang ada di Akaun 2 KWSP anda. Pembiayaan ini tertakluk kepada syarat-syarat yang ditetapkan oleh bank yang anda pilih.

Pembiayaan ini tidak menyalahi peruntukan Akta KWSP kerana jumlah caruman dalam Akaun 2 hanya bersifat sokongan.

Menurut data terkini, jumlah ahli KWSP yang berusia 40 hingga 55 tahun dan mempunyai baki akaun 1 kurang daripada RM10,000 adalah 1.89 juta orang. Ini bermakna 38% daripada ahli dalam kumpulan umur ini tidak mempunyai simpanan mencukupi di dalam akaun 1.

Oleh sebab itu, penting untuk membina semula tabungan bagi kumpulan ini agar mempunyai simpanan mencukupi untuk hari tua nanti.

Maklumat Lanjut Pengeluaran KWSP Bersasar RM10000

Sebarang maklumat lanjut berkaitan FSA2 boleh diperolehi melalui saluran berikut: