STR Tambahan RM600 Mula Dikreditkan Hari Ini Mengikut Bank

SUMBANGAN TUNAI RAHMAH (STR TAMBAHANRM600 – SARA)

STR Tambahan RM600 – Untuk penerima Sumbangan Tunai Rahmah (STR) Fasa 4 yang layak, anda boleh mendapat bayaran tambahan. Bantuan Tambahan STR Fasa 4 adalah sebahagian daripada Payung Rahmah, sebuah inisiatif untuk membantu golongan yang memerlukan dalam menangani kos sara hidup yang meningkat.

Untuk membantu isi rumah termiskin yang terdaftar dalam data e-Kasih, pihak kerajaan telah mengumumkan bantuan STR tambahan sebanyak RM600.

Pada tahun 2023, bayaran STR telah dibuat kepada penerima dalam tiga fasa. Fasa 1 dibayar pada 17 Januari, Fasa 2 pada 5 April, dan Fasa 3 pada 26 Jun. Ini adalah sebahagian daripada usaha kerajaan untuk membantu rakyat yang terjejas oleh pandemik.

Untuk Fasa Empat Sumbangan Tunai Rahmah, berikut adalah maklumat lanjut mengenai bayaran yang akan diterima oleh penerima-penerima yang layak.

PENERIMA BANTUAN STR FASA 4

Penerima Fasa 4 adalah mereka yang menerima Fasa 1 sebelum ini, tetapi data mereka telah disemak semula dengan data kematian pemohon dan pasangan sehingga 28 Februari, menurut LHDN.

Dengan kata lain, permohonan baru dan kemaskini untuk Sumbangan Tunai Rahmah yang tidak menerima Fasa 1 dan Fasa 2, akan dibayar pada Fasa 4 kepada penerima STR yang memenuhi syarat.

Baca Juga:

TARIKH BAYARAN & SEMAKAN MYSTR FASA 4

Pada 07 NOVEMBER 2023, penerima STR Fasa 4 akan menerima bayaran secara berperingkat, menurut kenyataan daripada Datuk Seri Anwar Ibrahim, Perdana Menteri Malaysia.

Bagi penerima yang layak, bayaran bantuan akan dimasukkan ke dalam akaun bank mereka seperti biasa. Bagi mereka yang tiada akaun bank atau akaun mereka tidak aktif, mereka boleh menuntut STR secara tunai di kaunter BSN yang terdekat.

STR Tambahan RM600

JADUAL & JUMLAH BAYARAN BANTUAN STR TAMBAHAN (SARA)

Berikut adalah jumlah pembayaran bagi Sumbangan Tunai Rahmah Fasa Empat.

Pendapatan Isi Rumah RM2,500 dan Ke Bawah

STR Tambahan RM600

Pendapatan Isi Rumah RM2,501 – RM5,000

SEMAKAN STATUS & TARIKH STR SARA RM600 DIKREDITKAN

KATEGORI KELAYAKAN BAYARAN BANTUAN STR TAMBAHAN (SARA RM600)

Untuk STR, kategori yang boleh mohon adalah mereka yang tinggal seorang diri, warga emas yang tidak berkahwin dan orang-orang yang belum berumah tangga.

Data BKM 2022 menentukan penerima STR Fasa 1. Jika anda belum menerima bantuan ini dan berminat untuk memohon, sila tunggu sehingga permohonan baru dibuka pada masa depan.

MAKLUMAT LANJUT

Untuk mengelakkan penyalahgunaan ID MySTR, anda perlu menjawab soalan keselamatan dengan betul jika anda lupa kata laluan anda. Anda hanya diberi tiga peluang untuk menjawab soalan keselamatan. Jika anda gagal, ID MySTR anda akan disekat selama 24 jam sebelum anda boleh mencuba semula.

Untuk maklumat lanjut, anda boleh menghubungi LHDNM yang terdekat atau menelefon talian Hotline BKK LHDNM 1-800-88-2747.

Atau anda boleh layari Portal Rasmi : https://bantuantunai.hasil.gov.my/