Akaun 3 KWSP Untuk Kecemasan Dijangka Dilaksana Tahun 2024

Akaun 3 KWSP – Datuk Seri Ahmad Maslan, Timbalan Menteri Kewangan, berkata bahawa ‘Akaun Fleksibel’ atau Akaun 3 KWSP dijangka akan beroperasi pada bulan April 2024. Beliau menyatakan bahawa akaun ini akan memberi peluang kepada ahli KWSP untuk menguruskan simpanan mereka dengan lebih fleksibel dan mengikut keperluan mereka.

KWSP akan menerangkan ‘Akaun Fleksibel’ kepada pencarum apabila agihan dividen diumumkan pada Februari tahun hadapan, kata beliau. Ini adalah perincian yang ditunggu-tunggu oleh ramai orang.

Akaun 3 KWSP Dikeluarkan Ketika Waktu Kecemasan

Beliau berkata, pihak-pihak yang berkepentingan atau organisasi masih mempunyai peluang untuk menyampaikan pandangan mereka kepada Kementerian Kewangan dan KWSP berhubung Akaun 3.

“Untuk akaun ini, kami sedang mengkaji kaedah tertentu yang boleh mengurangkan kesan negatif terhadap pendapatan pencarum.

“Akaun 3 akan ada peratusan tertentu dan akan dikeluarkan pada waktu kecemasan sahaja. Bentuk kecemasan itu akan diperincikan kelak.

Akaun 3 KWSP

“Ini adalah salah satu langkah kerajaan dalam mendengar keluhan rakyat selepas banyak desakan agar dilaksanakan sekali lagi pengeluaran khas

seperti dilaksanakan ketika pandemik COVID-19,” katanya selepas merasmikan Seminar ASEAN Social Security Association (ASSA) ke 40 di sini, hari ini.

Turut serta dalam majlis itu ialah Datuk Seri Amir Hamzah Azizan, Ketua Pegawai Eksekutif KWSP; Datuk Nik Amlizam Mohamed, Ketua Pegawai Eksekutif KWAP; Datuk Seri Dr Mohammed Azman Aziz Mohammed, Ketua Pegawai Eksekutif PERKESO dan Keo Chanthavixay, Pengerusi ASSA.

Akaun 3 KWSP Dikenali Sebagai Akaun Fleksibel

Dalam Belanjawan 2024 yang baru diumumkan, KWSP akan menawarkan satu pilihan baru kepada pencarumnya, iaitu Akaun Fleksibel. Akaun ini membolehkan pencarum KWSP menguruskan simpanan mereka dengan lebih fleksibel dan sesuai dengan keperluan mereka.

Untuk menyesuaikan diri dengan perubahan demografi dan pekerjaan di Malaysia, KWSP telah mengambil langkah-langkah yang selari dengan keadaan penuaan penduduk yang meningkat dan sektor pekerjaan yang kurang formal.

Baca Juga:

Untuk memastikan ahli dapat mencapai kesejahteraan kitaran hidup, ia selalu menilai semula skim. Dengan cara ini, ahli tidak perlu mengorbankan simpanan persaraan mereka untuk keperluan lain.

Oleh itu, bagi membantu ahli mengimbangi keperluan jangka masa pendek, sederhana dan panjang,

Untuk meningkatkan kualiti hidup pesara, KWSP akan mengubah struktur akaun ahli dengan menambah Akaun Fleksibel. Akaun ini membolehkan ahli menguruskan simpanan persaraan mereka dengan lebih fleksibel dan mengambil kira keperluan individu. Dengan ini, KWSP berharap ahli dapat menikmati kesejahteraan hari tua yang lebih baik.

Negara Menghadapi Salah Satu Daripada Tempoh Sukar Ketika Pandemik Covid-19

Ahmad berkata, ketika pandemik COVID-19, negara menghadapi salah satu daripada tempoh paling sukar dalam sejarah

sehingga memberikan impak sosioekonomi dan ramai yang bergantung kepada kerajaan untuk mendapatkan bantuan.

Dia menambah, pengalaman ini juga menunjukkan bahawa kerajaan perlu memperkukuhkan sistem perlindungan sosial yang efektif dan tahan lasak supaya rakyat boleh menghadapi krisis ekonomi.

Malaysia Komited Memperbaharui Sistem Perlindungan Sosial Melalui Akaun 3 KWSP

Menurut beliau, Malaysia berazam untuk mereformasi sistem perlindungan sosial di bawah kepimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim. Beliau berkata, ini adalah sejajar dengan visi negara untuk memastikan kesejahteraan rakyat.

Selain itu, ianya bagi meningkatkan kesejahteraan rakyat dan kajian Separuh Penggal Rancangan Malaysia ke-12 (KSP RMK-12) sudah mengenal pasti

Pembaharuan Perlindungan Sosial sebagai yang matlamat besar yang berani untuk masyarakat yang lebih sejahtera.

“Bagi mencapai Pembaharuan Perlindungan Sosial, kerajaan akan menerima pakai tiga inisiatif

iaitu menggubal dasar sistem perlindungan sosial melalui pendekatan kitaran hayat, menggubal garis panduan mengenai pekerja tidak formal

untuk perlindungan sosial yang lebih menyeluruh serta ‘Inisiatif Pendapatan Rakyat’ meningkatkan pendapatan,” katanya.

SUMBER: Berita Harian