Pihak KWSP Umum Berita Gembira Untuk Semua Pencarum

Pihak KWSP Umum Berita Gembira – KUALA LUMPUR: Mulai April 2024, KWSP akan melaksanakan Akaun 3 sebagai akaun simpanan khas untuk keperluan kecemasan. Akaun ini adalah akaun fleksibel yang membolehkan ahli KWSP mengeluarkan simpanan mereka pada bila-bila masa.

Pihak KWSP Umum Berita Akaun Fleksibel KWSP Tahun 2024

Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Seri Ahmad Maslan, berkata bahawa butiran mengenai akaun fleksibel KWSP akan dijelaskan selepas pengumuman dividen KWSP pada bulan Februari tahun hadapan.

Beliau mengalu-alukan pandangan organisasi yang berkepentingan dan menghargai usaha-usaha mereka untuk menyampaikannya. Beliau berkata, pandangan tersebut penting untuk memastikan keputusan yang dibuat adalah adil dan berkesan.

“Sebanyak RM145 bilion simpanan ahli KWSP dikeluarkan melalui empat kali pengeluaran semasa Covid-19.

Pihak KWSP Umum Berita

Baca Juga:

Kerajaan membuat keputusan untuk tidak membenarkan rakyat mengeluarkan lagi selepas itu. Rakyat terus menuntut hak mereka untuk mengeluarkan tetapi kerajaan tidak berubah pendirian walaupun ada pun desakan daripada pelbagai pihak.

Kami memperkenalkan formula baru yang kami namakan Akaun Fleksibel KWSP (akaun ketiga). Formula ini direka untuk memberi anda lebih banyak pilihan dalam menguruskan simpanan anda tanpa menjejaskan pendapatan anda. Kami akan melaksanakan formula ini dengan langkah-langkah yang sesuai dan berhati-hati.

Apa maksud kecemasan itu akan diperincikan nanti,” katanya kepada pemberita.

KWSP Membina Sistem Perlindungan Sosial

Ahmad Maslan, dalam ucapan rasminya, menekankan bahawa pandemik telah menunjukkan kepentingan sistem perlindungan sosial yang kukuh untuk masyarakat yang boleh menghadapi cabaran. Beliau berkata, kerajaan perlu mengambil langkah-langkah untuk memastikan sistem ini dapat dibangunkan dan diperkukuhkan.

Perkara yang perlu dilakukan negara-negara ASEAN dalam menyediakan perlindungan sosial berkesan untuk rakyatnya adalah banyak. Ini menunjukkan bahawa terdapat ruang untuk meningkatkan kualiti dan liputan perlindungan sosial di rantau ini. Negara-negara ASEAN perlu bekerjasama dan berkongsi pengalaman dan amalan terbaik dalam bidang ini.

Pihak KWSP Umum Berita

“Di bawah Laporan Perlindungan Sosial Dunia ILO (Pertubuhan Buruh Sedunia) 2020-2022,

Perlindungan sosial yang berkesan untuk populasi di Asia Tenggara masih rendah, hanya 33 peratus berbanding dengan 47 peratus di seluruh dunia. Ini menunjukkan bahawa terdapat keperluan untuk meningkatkan akses dan kualiti perlindungan sosial di rantau ini.

“Sementara perbelanjaan perlindungan sosial, tidak termasuk penjagaan kesihatan berada pada 2.3 peratus daripada KDNK (Keluaran Dalam Negara Kasar), di bawah purata Asia Pasifik sebanyak 7.5 peratus daripada KDNK,” katanya.

SUMBER : Berita Harian & KOSMO