Gaji Pekerja Dinaikkan Bermula Tahun 2024

Gaji Pekerja Dinaikkan Bermula Tahun 2024 – KUALA LUMPUR: Pada tahun 2024, penjawat awam dan pesara akan mendapat kenaikan gaji dan elaun yang diumumkan oleh kerajaan. Ini adalah bayangan yang diberikan oleh kerajaan

sebagai usaha untuk meningkatkan kesejahteraan golongan ini selari usaha kerajaan untuk merancakkan ekonomi negara.

Menteri Komunikasi dan Digital yang juga jurucakap Kerajaan Perpaduan, Fahmi Fadzil, berkata Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim,

sudah menyemak perkara itu dan menjelang tahun depan, ia dijangka akan direalisasikan.

Gaji Pekerja Dinaikkan Bermula Tahun 2024 Untuk Meningkatkan Pendapatan Pekerja

“Beberapa keputusan telah dibuat sebelum ini. Saya mempercayai Tan Sri Mohd Zuki Ali, Ketua Setiausaha Negara, atau Perdana Menteri untuk mengisytiharkan keputusan-keputusan tersebut kelak.

“Sebagai usaha untuk meningkatkan kesejahteraan pekerja, kerajaan telah mengeluarkan kertas putih yang mengandungi cadangan Dasar Gaji Progresif. Kertas putih ini telah diluluskan oleh kerajaan walaupun dalam keadaan ekonomi yang mencabar.

Hal ini bertujuan meningkatkan pendapatan pekerja di sektor swasta,” katanya ketika ditemui selepas merasmikan Forum Alumni Pegawai Tadbir Diplomatik (PTD), di sini, hari ini.

Gaji Pekerja Dinaikkan Bermula

Baca Juga:

Ekonomi Mula Rancak, Gaji Pekerja Dinaikkan Bermula Tahun 2024

Menurut Fahmi, tahun depan merupakan fasa kritikal untuk ekonomi yang akan dipacu oleh pelbagai pelaburan yang diperolehi tahun ini. Oleh itu, beliau menekankan kepentingan dua perkara itu.

“Jadi banyak kerja-kerja yang akan bermula dan cabarannya pasti ada untuk memastikan pelaksanaan tidak terencat atau tergendala akibat proses,” katanya.

Beberapa Sistem Perlu Dinaik Taraf

Beliau menafikan dakwaan bahawa kecekapan penjawat awam semakin menurun. Beliau berkata, isu-isu yang timbul boleh disebabkan oleh beberapa faktor, antaranya sistem-sistem tertentu yang perlu diperbaiki dan dimodenkan untuk mengelakkan masalah-masalah tersebut.

“Isu bajet dan masa mungkin timbul sekali-sekala, oleh itu individu yang bertanggungjawab perlu menyediakan sedikit masa untuk menilai di mana mereka boleh meningkatkan kecekapan dan intervensi.

“Sebagai contoh di kementerian saya juga pernah berlaku di mana projek tidak berjalan dengan lancer hingga menimbulkan persepsi buruk, tetapi sebenarnya sistem pemantauan perlu dipertingkatkan,” katanya.

SUMBER: Berita Harian