Bantuan e-Tunai RM300 : Dibuka Sepanjang Tahun 2024

Bantuan e-Tunai RM300 : Pihak Kerajaan telah mengambil langkah-langkah untuk mengurangkan beban rakyat dalam menghadapi kos sara hidup yang semakin tinggi. Antara langkah-langkah tersebut ialah menyediakan pelbagai bantuan kewangan yang bersesuaian dengan keperluan mereka yang memerlukan.

Untuk membantu rakyat menghadapi kesan pandemik, kerajaan telah melaksanakan beberapa bantuan. Bantuan-bantuan ini dilaksanakan oleh Kementerian atau Jabatan yang berbeza di peringkat Persekutuan dan Negeri, bergantung kepada bidang kuasa dan kumpulan sasar mereka.

BINGKAS merupakan singkatan bagi Bantuan Insentif Kewangan dan Kredit Automatik Segera. Ia adalah satu inisiatif kerajaan untuk membantu rakyat Malaysia yang terjejas akibat pandemik COVID-19. Bantuan ini melibatkan pemberian e-Tunai sebanyak RM300 kepada setiap penerima yang layak. Berikut adalah beberapa maklumat penting mengenai BINGKAS:

Bantuan e-Tunai RM300

Sebuah inisiatif e-Tunai bernama BINGKAS telah dilancarkan oleh Kerajaan Negeri Selangor sebagai bantuan kepada rakyat. Setiap bulan, penerima BINGKAS akan menerima RM300 dalam akaun e-Tunai mereka.

Inisiatif ini bertujuan untuk mengurangkan tekanan kewangan yang dihadapi oleh rakyat dan memberi bantuan kepada pengurus keluarga untuk mendapatkan barangan asas yang diperlukan termasuk alat-alat pendidikan bagi pelajar supaya mereka dapat mengekalkan taraf hidup yang baik.

Syarat-syarat Kelayakan

  • Merupakan seorang Warganegara Malaysia;
  • Lahir di negeri Selangor atau menetap di Selangor melebihi 10 tahun;
  • Pemilih berdaftar di negeri Selangor;
  • Keluarga yang mempunyai tanggungan berusia 18 tahun ke bawah;
  • Pendapatan isi rumah bawah RM3,000 sebulan.

Bantuan e-Tunai RM300

Baca Juga:

Cara Memohon Bantuan e-Tunai RM300

Anda boleh memohon inisiatif e-Tunai dengan dua cara iaitu melalui Portal Rasmi BINGKAS di internet atau menggunakan aplikasi SELANGKAH di telefon pintar anda.

Berikut adalah merupakan tatacara permohonan:

  • Buka aplikasi dan klik pada panel BINGKAS;
  • Isi borang yang dengan maklumat yang tepat dan klik ‘Teruskan’;
  • Muat naik dokumen-dokumen yang ditetapkan;
  • Klik ‘Hantar’
  • Pendaftaran berjaya dan pemohon akan dimaklumkan dalam masa terdekat sama ada lulus atau tidak.

Bantuan e-Tunai RM300

Bagi mereka yang memenuhi syarat dan mendapat kelulusan permohonan e-Tunai, mereka boleh menggunakan wang tersebut untuk membeli pelbagai barangan harian yang diperlukan. Antaranya ialah beras, roti, tepung, minyak masak, sayur-sayuran, ubat-ubatan, produk tenusu, barangan persekolahan dan sebagainya.

Maklumat Lanjut

Maklumat lebih lengkap berkenaan bantuan ini boleh dilihat di Portal Rasminya – DI SINI.