Bantuan E-Wallet RM300 Mula Dikreditkan Hari Ini

Bantuan E-Wallet RM300 Mula Dikreditkan : Cara Memohon & Syarat Kelayakan – Bingkas. Tahukah anda, bagi mengatasi masalah ekonomi yang melanda rakyat Malaysia, kerajaan negeri sedang mengkaji data-data yang dikumpulkan daripada pelbagai sumber. Data-data ini akan membantu kerajaan negeri merancang langkah-langkah yang sesuai dan berkesan.

Untuk membantu rakyat yang terjejas akibat COVID 19, kerajaan negeri telah menyediakan satu strategori dan skim program yang menawarkan bantuan kewangan dan sokongan kepada mereka yang memenuhi syarat. Kerajaan negeri berharap dengan inisiatif ini, rakyat dapat pulih dan bangkit semula dari krisis kesihatan ini.

BINGKAS adalah merupakan singkatan bagi Bantuan Kehidupan Sejahtera Selangor, sebuah inisiatif yang memberi Bantuan e-Wallet sebanyak RM300 setiap bulan kepada isi rumah yang memenuhi syarat. Bantuan ini bertujuan untuk meringankan beban kewangan mereka yang terjejas akibat pandemik Covid-19.

Bantuan E-wallet RM300 Mula

Baca Juga:

Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Amirudin Shari, mengumumkan bahawa program BINGKAS akan diteruskan pada tahun 2023. Beliau berkata, program ini akan memberikan bantuan kewangan sebanyak RM108 juta setahun kepada 30 ribu keluarga yang memenuhi syarat. Beliau menyampaikan perkara ini ketika membentangkan belanjawan selangor 2023.

BANTUAN E-WALLET RM300 MULA DIKREDITKAN : CARA MOHON & SYARAT KELAYAKAN

Berikut adalah syarat kelayakan bantuan:

  • Merupakan Warganegara Malaysia
  • Pemohon mestilah lahir di negeri Selangor atau menetap di Selangor melebihi 10 tahun
  • Pemilih berdaftar di negeri Selangor
  • Keluarga yang mempunyai tanggungan berusia 18 tahun ke bawah
  • Pendapatan isi rumah bawah RM3,000 sebulan

Bantuan E-wallet RM300 Mula

Anda boleh menggunakan e-dompet ini untuk membayar barangan harian di pasaraya yang menerima pembayaran tanpa wang tunai. E-dompet ini akan dinaikkan sebanyak RM300 setiap bulan secara automatik.

BANTUAN E-WALLET RM300 MULA DIKREDITKAN : CARA PERMOHONAN

Bagi mereka yang memenuhi syarat kelayakan yang ditetapkan, permohonan bingkas boleh dikemukakan secara online di sistem pendaftaran BINGKAS.

Pemohon juga perlu melampirkan dokumen sokongan berikut:

  • Salinan Kad Pengenalan (Pemohon dan/atau Pasangan)
  • Salinan Kad Pengenalan, MyKid atau Surat Kelahiran / Sijil Anak Angkat / Kad OKU / Pengesahan Belajar daripada IPTA atau IPTS (Anak-anak / Tanggungan)
  • Salinan Sijil Kematian / Perceraian / Laporan Polis (untuk bapa/ibu tunggal)
  • Salinan Slip Gaji / Pencen Terkini (untuk penjawat awam / pesara)
  • Salinan Penyata EA atau KWSP (untuk pekerja swasta)
  • Pengesahan Penyata pendapatan daripada Ketua Komuniti seperti ADUN / Penghulu / Ahli Majlis / Ketua Kampung (bagi yang bekerja sendiri / tidak bekerja)
  • Untuk mengesahkan pendapatan anda, anda perlu mendapatkan surat pengesahan daripada Ketua Komuniti yang berkenaan, seperti ADUN / Penghulu / Ahli Majlis / Ketua Kampung. Surat ini perlu menyatakan bahawa anda bekerja sendiri / tidak bekerja dan jumlah pendapatan anda (jika ada).

MAKLUMAT LANJUT

Sebarang pertanyaan dan maklumat lanjut mengenai BINGKAS, boleh rujuk portal rasmi di https://bingkasselangor.com/