Bantuan Khas RM500 Bakal Dikreditkan Dua Minggu Lagi – PMX

Bantuan Khas RM500. KUALA LUMPUR – [DIKEMAS KINI] Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim, mengumumkan bahawa penjawat awam gred 56 dan ke bawah akan menerima bantuan khas penghargaan sebanyak RM300 sebagai tanda penghargaan kerajaan terhadap sumbangan mereka.

Sebagai Menteri Kewangan, Anwar telah mengumumkan bantuan sebanyak RM200 kepada pesara kerajaan dalam satu sidang media hari ini.

Penerima pencen termasuk pesara berpencen, pencen terbitan, pesara KWSP, pesara bersara pilihan yang belum mendapat pencen, veteran berpencen dan veteran tidak berpencen.

Bantuan Khas RM500 Ini Memanfaatkan 1.3 Juta Penjawat Awam

“Lebih sejuta pesara dan 1.3 juta penjawat awam, termasuk mereka yang dilantik secara kontrak, akan mendapat manfaat daripada bantuan khas ini.”

Permulaan yang diberikan ini adalah satu dorongan untuk penjawat awam agar terus berdedikasi dalam menyokong usaha-usaha pembaharuan. Kami mengharapkan komitmen dan kesungguhan daripada semua pihak dalam melaksanakan agenda perubahan ini.

Beliau menyampaikan ucapan pada Majlis Peluncuran Ekonomi Madani: Memperkasa Rakyat yang diadakan di Suruhanjaya Sekuriti Malaysia pada hari Khamis.

Bantuan Khas RM500

Baca Juga:

Bayaran Bantuan Khas RM500 Dijangka Dikreditkan Dua Minggu Dari Sekarang

Dalam tempoh dua minggu dari sekarang, bayaran bantuan yang diumumkan oleh Anwar akan dibuat kepada penerima-penerima yang layak.

Beliau berkata, kajian gaji dan elaun secara terperinci masih dalam proses, oleh itu bantuan khas ini diberikan sebagai langkah sementara.

Majlis itu turut disertai oleh Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, Timbalan Perdana Menteri, Fahmi Fadzil, Menteri Komunikasi dan Digital, Anthony Loke, Menteri Pengangkutan dan Tan Sri Mohd Zuki Ali, Ketua Setiausaha Negara.

Kerajaan Terus Komited Untuk Menyelaraskan Gaji Penjawat Awam

Perdana Menteri menegaskan bahawa kerajaan tidak akan mengabaikan kebajikan penjawat awam dan akan menyesuaikan gaji mereka mengikut kemampuan kewangan negara.

Dengan memberikan perkhidmatan yang berkualiti dan berkesan, Ekonomi Madani turut menyumbang kepada penjimatan dan pengoptimuman belanjawan kerajaan.

Beliau berkata, kerajaan berhasrat untuk melaksanakan gaji baharu perkhidmatan awam yang lebih adil dan berdaya saing. “Ini adalah tujuan kami untuk memastikan perkhidmatan awam dapat memberikan sumbangan yang optimum kepada negara,” ujarnya.

Skim gaji penjawat awam akan disemak semula dan ditingkatkan secara berperingkat mengikut keupayaaan ekonomi negara, menurut Perdana Menteri pada 13 Julai yang lalu.

Sebelum pilihan raya negeri pada 12 Ogos ini, cadangan itu akan dibincangkan dalam mesyuarat bersama Mohd Zuki dan Datuk Dr Zulkapli Mohamad, Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam.

Bantuan E-Tunai RM100 Kepada Semua Rakyat

Anwar menegaskan bahawa program e-tunai telah memberikan manfaat dan kesan positif kepada masyarakat, berdasarkan pencapaian dan keberhasilannya.

Untuk membantu rakyat Malaysia menghadapi kesan pandemik COVID-19, kerajaan telah mengumumkan satu inisiatif baru iaitu pemberian kredit e-tunai.

Pemberian sebanyak RM100 kepada setiap warganegara Malaysia yang berusia 18 tahun ke atas dan mempunyai pendapatan tahunan RM100,000 atau kurang.

Beliau menyatakan bahawa lebih daripada 10 juta orang yang memenuhi syarat dijangka akan menerima bantuan kewangan daripada kerajaan, yang melibatkan golongan B40 dan M40 dengan peruntukan sebanyak RM1 bilion.

SUMBER : Sinar Harian