Bantuan Khas Sara Diri RM2,000 Untuk Semua Rakyat Malaysia

Bantuan Khas Sara Diri adalah merupakan inisiatif yang diperkenalkan oleh kerajaan negeri pada tahun ini untuk mereka yang layak memerlukan. Pemohon yang layak akan menerima bantuan sara diri secara sekali sahaja. Ini adalah untuk makluman anda.

BANTUAN SARA DIRI

Pihak kerajaan negeri telah menyediakan bantuan kewangan khas sebanyak RM500 sehingga RM2,000 kepada mereka yang memerlukan. Inisiatif ini diberikan khas kepada rakyat yang terdiri daripada golongan belia mahasiswa sepenuh masa semester kedua dan keatas.

Calon-calon mestilah memiliki kelayakan akademik peringkat diploma, ijazah sajana muda atau ijazah doktor falsafah daripada IPT yang diiktiraf oleh JPA dan MQA.

Bantuan Khas Sara Diri

CARA PERMOHONAN

Bagi calon-calon yang memenuhi kriteria yang ditetapkan, anda boleh menghantar permohonan anda melalui laman web ini. Sila layari portal rasmi EHEYNS – DI SINI

KADAR BANTUAN

Bantuan sekali sahaja setahun akan dibayar kepada pemohon yang layak mengikut pengajian. Jumlah bantuan bergantung kategori kelayakan dan boleh mencapai RM2,000 untuk setiap pemohon.

Baca Juga:

SYARAT KELAYAKAN BANTUAN KHAS SARA DIRI

Berikut telah disediakan syarat kelayakan bagi permohonan bantuan khas sehingga RM2,000 ini seperti berikut :

  • Warganegara Malaysia
  • Pemohon atau ibu bapa merupakan anak kelahiran negeri Perak
  • Untuk memohon biasiswa ini, pemohon atau ibu bapa mereka perlu mempunyai tempoh tinggal di Perak yang melebihi 10 tahun, walaupun mereka tidak dilahirkan di negeri ini.
  • Pemohon sedang melanjutkan pengajian sepebuh masa dalam semester ke 2 dan keatas di peringkat Diploma, ijazah sarjana muda, ijazah sarjana dan ijazah doktor falsafah di institusi pengajian tinggi (IPT).

Untuk meringankan beban warga perak yang menetap di negeri tersebut, bantuan khas kewangan sara diri ini diberikan dengan keutamaan. Anda disarankan membuat permohonan bantuan ini jika anda memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan.

MAKLUMAT LANJUT

Maklumat lengkap dan terperinci berkenaan bantuan boleh dirujuk melalui portal rasmi berikut – klik DI SINI