Bantuan Kredit e-Tunai RM100 Mula Dikreditkan Hari Ini

Bantuan Kredit e-Tunai RM100 – Untuk menggalakkan penggunaan e-dompet, kerajaan telah melancarkan inisiatif e-Tunai yang memberikan RM100 kepada setiap warganegara Malaysia yang berumur 18 tahun ke atas dan mempunyai pendapatan tahunan tidak melebihi RM100,000.

Pada 27 Julai 2023, Majlis Peluncuran Ekonomi MADANI : Memperkasa Rakyat telah diadakan di Suruhanjaya Sekuriti, Bukit Kiara. Pengumuman ini bertujuan untuk memperkenalkan inisiatif-inisiatif baru yang akan meningkatkan kesejahteraan rakyat.

Inisiatif yang diumumkan oleh Perdana Menteri melibatkan peruntukan kira-kira RM1 bilion untuk memberi manfaat kepada lebih 10 juta rakyat dewasa yang berumur 21 tahun ke atas. Golongan B40 dan M40 termasuk dalam inisiatif ini.

Beliau berkata, kerajaan mengumumkan inisiatif e-Tunai RM100 untuk orang dewasa berdasarkan kejayaan dan impak positif program e-tunai terhadap masyarakat.

Apakah Bantuan Kredit e-Tunai RM100?

Kerajaan Perpaduan telah mengumumkan inisiatif eTunai RM100 yang terkini untuk membantu golongan B40 dan M40 yang mempunyai pendapatan RM100,000 atau kurang.

Untuk menggalakkan penggunaan e-wallet di kalangan belia, kerajaan telah mengeluarkan bantuan “e-Tunai Belia Rahmah” sebanyak RM200 kepada setiap belia dan mahasiswa. Bantuan ini bertujuan untuk membiasakan belia dengan kaedah pembayaran tanpa tunai yang lebih mudah dan selamat.

Kami tidak akan memberikan bantuan ini dalam bentuk wang tunai, tetapi dalam bentuk kredit eWallet. Anda boleh menggunakan kredit ini melalui beberapa e-dompet yang terkenal dan dipercayai. Kami akan mengumumkan nama-nama e-dompet tersebut pada masa yang akan datang.

Jumlah Bantuan Kredit e-Tunai

Sebagaimana yang diumumkan, bantuan kredit berjumlah RM100.

Sumbangan Tunai Rahmah adalah bantuan cash, tetapi bantuan yang diberikan kali ini adalah kredit e-wallet. E-wallet ini dinamakan e-Tunai Belia Rahmah.

Baca Juga:

Kriteria Kelayakan Bantuan Kredit e-Tunai RM100

Untuk memohon jawatan ini, anda perlu memenuhi kriteria-kriteria berikut:

  1. Merupakan seorang Warganegara Malaysia; dan
  2. Mestilah berumur 21 tahun ke atas
  3. Berpendapatan RM100,000 ke bawah

Kementerian Kewangan Malaysia akan memberitahu syarat-syarat lain yang perlu dipatuhi dari masa ke masa.

Penyedia Perkhidmatan

Program bantuan e-Tunai RM100 yang akan berlangsung pada suku keempat tahun ini masih belum mengumumkan penyedia perkhidmatan yang terlibat. Ini bermakna, kita masih tidak tahu siapa yang akan menjalankan program ini.

Berdasarkan Bantuan e-Tunai Belia Rahmah yang telah diberikan sebelum ini, terdapat tiga penyedia perkhidmatan e-dompet yang terlibat dalam program ini, iaitu;

  • Boost,
  • Setel dan
  • Touch ‘n Go Wallet.

Sekiranya pengumuman rasmi dibuat kelak, beberapa penyedia perkhidmatan e-dompet yang lain seperti GrabPay, ShopeePay, BigPay mungkin juga akan terlibat. Namun begitu, ini hanyalah satu kemungkinan pada masa ini.

Tarikh Pelaksanaan Bantuan e-Tunai RM100

Dalam satu hantaran di Facebook, Kementerian Kewangan memaklumkan, ia akan dilaksanakan pada suku keempat tahun ini.

Bantuan Kredit e-Tunai RM100

Apa maksud suku keempat?

Suku tahunan merupakan kuartal suku (seperempat) tahun iaitu jangka waktu tiga bulan;

  • Suku pertama – Januari hingga Mac
  • Suku kedua – April hingga Jun
  • Suku ketiga – Julai hingga September
  • Suku keempat – Oktober hingga Disember

Bayaran Suku Keempat yang diumumkan oleh Kementerian Kewangan akan dilaksanakan dalam tempoh Oktober hingga Disember.

Untuk melaksanakan inisiatif ini dengan berkesan, Kementerian Kewangan perlu berunding dengan pemegang taruh yang berkaitan. Ini adalah langkah penting untuk memastikan bahawa inisiatif ini dapat memenuhi keperluan dan harapan mereka.

Bantuan Kredit e-Tunai RM100

Cara Penebusan

Untuk menggunakan perkhidmatan ini, pengguna mungkin perlu memasang aplikasi daripada salah satu syarikat yang terlibat. Ini adalah langkah yang mungkin diperlukan sekiranya perkhidmatan ini dilancarkan kelak.

Untuk makluman, beberapa eWallet yang popular digunakan di Malaysia adalah sebagaimana berikut;