Bantuan Lesen Memandu Percuma Untuk Semua Rakyat Malaysia

Bantuan lesen memandu percuma kelas B2 untuk rakyat Malaysia telah diumumkan oleh pihak kerajaan pada sidang belanjawan 2023 (Malaysia Madani). Pada 24 Februari yang lalu, kerajaan telah membentangkan belanjawan 2023 di sidang parlimen. Belanjawan ini mengandungi beberapa inisiatif baru yang bertujuan untuk membantu rakyat yang memerlukan. Inisiatif-inisiatif ini akan dilaksanakan sepanjang tahun ini.

PROGRAM BANTUAN LESEN MEMANDU

Program bantuan lesen memandu percuma untuk rakyat Malaysia yang layak adalah salah satu daripada inisiatif yang telah diumumkan. Menerusi kenyataan Perdana Menteri iaitu Datuk Seri Anwar Ibrahim telah berkata bahawa pihak kerajaan akan menampung kos bayaran bagi lesen memandu kelas B2.

Perlaksanaan bantuan khas ini akan dijalankan pada tahun 2023. Program bantuan lesen ini bertujuan untuk membantu rakyat, khususnya belia yang merupakan aset masa depan negara, dalam menggalakkan pertumbuhan ekonomi domestik jangka panjang melalui sektor pengangkutan awam.

Bantuan Lesen Memandu Percuma

Baca Juga:

KATEGORI BANTUAN

Kos bayaran untuk mendapatkan lesen memandu B2 akan ditanggung oleh kerajaan bagi mereka yang berminat menerusi program bantuan lesen memandu ini. Kategori kelayakan bantuan lesen seperti berikut :

  • Ujian memandu motorsikal B2
  • E-hailing
  • Teksi
  • Bas

Melalui sidang belanjawan BAJET 2023, Perdana Menteri telah mengumumkan perkara ini untuk memenuhi keperluan ekonomi rakyat.

SEMAKAN BANTUAN LESEN MEMANDU

Sama ada anda layak atau tidak menerima semakan bantuan lesen keluarga malaysia 2022 boleh disemak melalui pautan ini di portal rasmi di e-Kasih.

Untuk mendapatkan bantuan ini, anda perlu melepasi syarat kelayakan skim program ini dan nama anda perlu berada dalam sistem Portal Pembasmian Kemiskinan Ekasih. Jika kedua-dua syarat ini dipenuhi, anda akan diterima secara automatik.

SYARAT KELAYAKAN

  • Warganegara Malaysia
  • Sebelum-sebelum ini, pemohon tidak pernah memiliki lesen.
  • Mental dan fizikal sihat
  • Tiada kecacatan ahli
  • Nama anda tidak pernah disenaraihitamkan oleh PDRM Polis Diraja Malaysia dan Jabatan Pengangkutan Jalan JPJ

CARA PERMOHONAN

Bantuan ini akan diberikan secara rasmi pada tahun ini. Rakyat Malaysia boleh memohon bantuan dengan cara yang akan diumumkan kelak. Ini adalah untuk makluman anda.

Program khas lesen memandu ini amat diperlukan oleh rakyat. Oleh itu, kerajaan perlu mengambil langkah segera untuk melaksanakannya. Ayat ini lebih ringkas dan jelas daripada ayat asal.Perkara ini agar mereka dapat menjana pendapatan dari perkhidmatan membawa penumpang pada tahun ini.

MAKLUMAT LANJUT

Untuk sebarang pertanyaan dan maklumat lanjut mengenai Bantuan Lesen Memandu Keluarga Malaysia, anda boleh melayari laman Facebook Rasmi MOT – DI SINI.