Bantuan MySTR Fasa 4 RM1,200 Bakal Dikreditkan Lebih Awal

SUMBANGAN TUNAI RAHMAH (STR)

Bantuan MySTR Fasa 4 – Di bawah konsep Payung Rahmah, Bantuan MySTR Fasa 4 merupakan salah satu inisiatif yang ditawarkan untuk membantu mereka yang mengalami kesukaran dalam menampung kos sara hidup. Inisiatif ini bertujuan untuk memberikan sokongan kewangan kepada golongan yang kurang berkemampuan.

Bagi membantu isi rumah termiskin, kerajaan telah mengumumkan bantuan STR tambahan sebanyak RM600 berdasarkan data e-Kasih.

Pada tahun 2023, bayaran STR telah diagihkan kepada tiga fasa. Fasa 1 dibayar pada 17 Januari, Fasa 2 dibayar pada 5 April, dan Fasa 3 dibayar pada 26 Jun. Ini adalah sebahagian daripada usaha kerajaan untuk membantu rakyat menghadapi kesan pandemik COVID-19.

Berikut dikongsikan lebih lanjut tentang bayaran Sumbangan Tunai Rahmah Fasa Empat.

PENERIMA STR FASA 4

Penerima Bayaran Fasa 4 ialah mereka yang menerima Fasa 1 dan telah disahkan tidak meninggal dunia sebagai pemohon atau pasangan sehingga 28 Februari, menurut LHDN.

Untuk penerima Sumbangan Tunai Rahmah yang layak, bayaran Fasa 4 akan dibuat kepada mereka yang tidak menerima Fasa 1 dan Fasa 2, atau yang membuat permohonan baharu dan kemaskini.

SEMAKAN STATUS STR

  • Status pembayaran STR kini boleh disemak mulai September 2023.
  • Layari portal rasmi https://bantuantunai.hasil.gov.my
  • Sila klik Log Masuk pautan STR untuk semakan lanjut.

TARIKH BAYARAN BANTUAN MYSTR FASA 4

Pada bulan November 2023, penerima-penerima STR Fasa 4 akan menerima bayaran mereka secara berperingkat.

Penerima yang layak akan menerima bayaran bantuan secara kredit langsung ke dalam akaun bank mereka seperti biasa. Bagi mereka yang tiada akaun bank atau akaun mereka tidak aktif, mereka boleh menuntut pembayaran STR secara tunai di kaunter BSN yang terdekat.

Bantuan MySTR Fasa

Baca Juga:

JUMLAH BAYARAN BANTUAN MYSTR FASA 4

Untuk Sumbangan Tunai Rahmah Fasa Empat, jumlah pembayaran yang diperlukan adalah seperti berikut:

Pendapatan Isi Rumah RM2,500 dan Ke Bawah

Bantuan MySTR Fasa

Pendapatan Isi Rumah RM2,501 – RM5,000

KATEGORI KELAYAKAN STR

Untuk STR, kategori yang boleh mohon adalah mereka yang tinggal seorang diri, sama ada warga emas yang tidak berkahwin atau bujang. Ini adalah bagi memastikan bantuan dapat disalurkan kepada golongan yang memerlukan.

Data BKM 2022 menentukan penerima STR Fasa 1. Jika anda belum menerima bantuan ini dan ingin memohon, permohonan baru kemungkinan akan dibuka pada masa depan.

Bantuan MySTR Fasa

MAKLUMAT LANJUT BAYARAN BANTUAN MYSTR FASA 4

Anda perlu mengingat kata laluan anda dan menjawab soalan keselamatan dengan betul. Jika anda tidak dapat melakukan kedua-duanya, ID MySTR anda akan dihalang daripada mengakses sistem selama 24 jam. Anda hanya boleh mencuba semula selepas tempoh ini berakhir.

Sebarang maklumat bantuan lanjut, boleh hubungi LHDNM berhampiran atau talian Hotline BKK LHDNM 1-800-88-2747.

Atau anda boleh layari Portal Rasmi : https://bantuantunai.hasil.gov.my/