Bantuan RM100 Dikreditkan Dalam MyKad Setiap Bulan

Bantuan RM100 Dikreditkan Dalam Mykad Setiap Bulan. Untuk mencapai Malaysia Madani, Belanjawan 2023 menekankan enam aspek penting: kemampanan, kesejahteraan, daya cipta, hormat, keyakinan dan ihsan. Ini adalah asas untuk membina negara yang adil, sejahtera dan berdaya saing.

Untuk mencapai visi Malaysia MADANI, Belanjawan 2023 akan mengambil kira aspek keadilan sosial dalam merancang langkah-langkah yang lebih berkesan dan inklusif. Belanjawan ini juga akan mendorong reformasi dalam pentadbiran dan tatakelola yang lebih baik.

Bantuan 100 Dikreditkan Dalam MyKad

Berdasarkan data eKasih, para penerima Sunbangan Tunai Rahmah (STR) dalam kategori miskin tegar layak mendapat bantuan Kerajaan bernilai RM600 yang dikenali sebagai SARA.

SARA adalah merupakan satu program sumbangan kewangan yang ditawarkan kepada rakyat Malaysia yang layak. Setiap penerima akan mendapat RM600 yang dimasukkan ke dalam MyKad mereka. Wang ini boleh digunakan untuk membeli barangan makanan asas di mana-mana pasaraya atau kedai runcit yang terlibat di seluruh negara.

Baca Juga:

Cara Pembayaran Bantuan RM100 Dikreditkan Dalam MyKad

Makluman, kaedah pembayaran SARA adalah seperti berikut:

Penerima daripada Semenanjung Malaysia (Selain Sabah, Sarawak dan W.P. Labuan)

  • Melalui akaun yang dibuka menggunakan MyKad penerima, penerima akan menerima bantuan barangan keperluan asas tanpa tunai sebanyak RM100 setiap bulan secara automatik. Bantuan ini akan berlangsung selama 6 bulan iaitu dari Julai hingga Disember 2023.
  • Barangan runcit asas dalam kategori produk yang diluluskan boleh dibeli oleh penerima SARA di pasar raya / kedai runcit terpilih di seluruh negara dengan menggunakan MyKad.

Bantuan RM100 Dikreditkan

Penerima daripada negeri Sabah, Sarawak dan W.P. Labuan

  • Untuk fasa 3 STR 2023, anda perlu membayar RM600 secara lump sum. Anda boleh menggunakan kaedah pengkreditan ke akaun bank kami atau membayar secara tunai. Sila pastikan anda membuat bayaran sebelum tarikh akhir.

Syarat Kelayakan

  • Merupakan seorang Warganegara Malaysia;
  • Individu pemohon mestilah tersenarai sebagai penerima Miskin Tegar eKasih dalam rekod data Unit Penyelarasan Pelaksanaan Jabatan Perdana Menteri (ICU, JPM) sehingga 28 Februari 2023;
  • Individu pemohon lulus Sumbangan Tunai Rahmah (STR) 2023 kategori Isi Rumah, Bujang dan Warga Emas Tiada Pasangan.

Maklumat Lanjut

Portal Rasmi Kementerian Kewangan adalah sumber rujukan utama untuk mendapatkan maklumat terperinci mengenai SARA. Sila layari portal tersebut untuk mengetahui lebih lanjut. – DI SINI