Bantuan STR Fasa 3 Bakal Dikreditkan Lebih Awal

PENERIMA SUMBANGAN TUNAI RAHMAH FASA 3

Bayaran bantuan STR Fasa 3 akan dibuat lebih awal kepada penerima yang menggunakan platform BSN, manakala penerima yang menggunakan institusi perbankan lain akan menerima bayaran kemudian.

LHDN memaklumkan bahawa Penerima Bayaran Fasa 3 adalah merujuk kepada penerima Fasa 1 & 2 yang telah disemak silang dengan data kematian pemohon dan pasangan sehingga 28 Februari.

Bagi mereka yang tidak menerima Fasa 1 dan Fasa 2 STR, permohonan baharu dan kemaskini boleh dibuat. Bayaran Fasa 3 akan diberikan kepada penerima STR yang layak.

Baca Juga:

TARIKH BAYARAN STR FASA 3

Datuk Seri Anwar Ibrahim, Menteri Kewangan, akan mengumumkan secara berperingkat bayaran Fasa 3 berkenaan.

Untuk Fasa ke-3 Sumbangan Tunai Rahmah, anda boleh membuat bayaran secepat mungkin pada bulan Julai 2023.

JUMLAH BAYARAN STR FASA 3

Untuk Fasa 3 STR, ini adalah jumlah yang perlu dibayar mengikut kategori:

Bantuan STR

Bantuan STR

SEMAKAN STATUS BANTUAN STR

  • Mulai 5 April 2023, anda boleh menyemak status pembayaran STR anda. Ayat ini telah disusun semula untuk menjadi lebih ringkas dan jelas.
  • Layari portal rasmi https://bantuantunai.hasil.gov.my
  • Untuk membuat semakan lanjut, sila log masuk ke STR dengan mengklik pautan di bawah.

KATEGORI KELAYAKAN STR

Untuk STR, kategori yang boleh mohon adalah mereka yang tinggal bersama keluarga, warga emas yang tidak berkahwin dan orang yang masih bujang.

Penerima STR Fasa 1 ini adalah daripada data BKM 2022. Oleh sebab itu, sekiranya anda bukan penerima sebelum ini dan ingin membuat permohonan baru, dijangkakan permohonan baru bakal dibuka pada masa akan datang.

Bantuan STR

MAKLUMAT LANJUT BANTUAN STR FASA 3

Sekiranya terlupa kata laluan dan gagal menjawab soalan keselamatan (percubaan sebanyak 3 kali diberikan), ID MySTR akan disekat dan dibenarkan untuk mencuba semula selepas 24 jam.

Cawangan LHDNM yang terdekat atau talian Hotline BKK LHDNM 1-800-88-2747 boleh dihubungi untuk khidmat nasihat atau pertolongan lebih lanjut.

Atau anda boleh layari Portal Rasmi : https://bantuantunai.hasil.gov.my/