Bantuan Tambahan RM1,000 Untuk Penerima STR Dikreditkan Hari Ini

Bantuan Tambahan RM1000 Untuk Penerima STR – Tahukah anda? Bagi mereka yang menerima Sumbangan Tunai Rahmah (STR), anda layak untuk mendapatkan bantuan tambahan sebanyak RM1000. Bantuan ini bertujuan untuk meringankan beban kewangan anda dalam situasi sukar.

Skim Khairat Kematian (SKK) merupakan bantuan tambahan yang diberikan oleh Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) dan Bank Simpanan Nasional (BSN). Skim ini bertujuan untuk membantu keluarga yang kehilangan ahli keluarga yang bekerja.

Penerima STR atau pasangan penerima yang telah meninggal dunia berhak mendapat bantuan ini. Bantuan ini bertujuan untuk mengurangkan beban kewangan keluarga yang terlibat. Sekiranya anda tidak mengetahui tentang bantuan ini, sila hubungi pihak berkuasa yang berkaitan.

Bantuan Tambahan RM1000 Untuk

Bantuan Tambahan RM1000 Untuk Penerima STR

Skim Khairat Kematian ialah satu inisiatif kerajaan yang memberikan bantuan kewangan sebanyak RM1000 kepada penerima Skim Tabung Rakyat (STR) yang meninggal dunia.

Skim Bantuan Pengurusan Jenazah adalah satu inisiatif kerajaan untuk memberi sokongan kewangan kepada rakyat yang kehilangan ahli keluarga penerima STR Fasa 4 akibat kematian. Bantuan ini bertujuan untuk meringankan beban kos pengkebumian dan pengurusan jenazah yang ditanggung oleh keluarga mangsa.

Siapakah Yang Layak Menerima RM1000 Tambahan Ini?

Menurut LHDN, waris yang menerima STR boleh mendapat tambahan RM1000 daripada kerajaan. Hak ini diberikan kepada waris yang penerima STR telah meninggal dunia dalam tempoh 1 Januari hingga 31 Disember 2023. LHDN menasihatkan waris untuk membuat tuntutan RM1000 secepat mungkin.

Baca Juga:

Kategori Yang Layak Menuntut Bantuan Tambahan Khas RM1000

Bantuan Tambahan RM1000 Untuk

Nota

Sekiranya kedua-dua pemohon dan pasangan telah meninggal dunia atau tidak dapat hadir untuk menuntut wang Skim Khairat Kematian(SKK) atau RM1000 tambahan ini, maka waris yang berdaftar boleh mewakilkan diri untuk mengemukakan tuntutan.

Kategori Waris Yang Layak Didaftarkan

  • Pasangan
  • Ibu
  • Bapa
  • Anak (Kandung/Tiri/Angkat)
  • Adik-beradik
  • Cucu

Untuk menjadi waris, tiada syarat umur yang ditetapkan. Namun, waris yang berumur 17 tahun ke bawah perlu membawa dokumen pengenalan diri dan bukti pertalian semasa mengesahkan cap jari/tandatangan individu di kaunter Bank Simpanan Nasional (BSN) yang berhampiran.

Dokumen Yang Diperlukan Untuk Menuntut Bantuan Tambahan RM1000 Untuk Penerima STR

Untuk mendapatkan RM1000 daripada STR, ahli waris penerima perlu mengemukakan dokumen-dokumen berikut sebagai bukti tuntutan:

  • Sijil Kematian Asal / Salinan daripada Jabatan Pendaftaran Negara (JPN). Dokumen ini penting untuk mengesahkan kematian ahli dan tarikh kematian.
  • Untuk mengesahkan identiti waris yang berhak mendapat manfaat skim khairat kematian, sila sediakan Dokumen Pengenalan Diri asal Waris. Dokumen yang diterima ialah kad pengenalan, pasport, atau sijil kelahiran.
  • Dokumen Sokongan Tambahan (sekiranya perlu). Dokumen ini boleh merangkumi surat kuasa, surat akuan sumpah, atau dokumen lain yang berkaitan dengan status waris atau hubungan dengan ahli yang meninggal dunia.

Semakan Status STR

Semakan Status boleh dibuat di portal rasmi STR https://bantuantunai.hasil.gov.my/

Maklumat Lanjut

Maklumat lanjut mengenai Semakan status STR fasa 4 boleh layari laman web STR di https://bantuantunai.hasil.gov.my/ atau boleh hubungi LHDNM berhampiran atau talian hotline BKK LHDNM di 1-800-88-2747