Bayaran Bantuan E-Wallet RM200 Dikreditkan Bulan Ini

Bayaran Bantuan E-Wallet. Bantuan e-wallet atau bantuan e-Pemula ini adalah inisiatif yang disedikan oleh pihak kerajaan setiap tahun bagi membantu mereka yang memerlukan. Insentif khas yang diberikan oleh kerajaan pada tahun lalu akan diteruskan pada tahun 2023 dengan peningkatan kadar daripada RM150 kepada RM200.

Kerajaan telah memperkenalkan beberapa inisiatif baru pada tahun ini dan juga meneruskan bantuan ewallet yang sedia ada untuk tahun 2023.

e-PEMULA 2023

Bantuan e-Pemula 2023 adalah kredit kerajaan yang tidak boleh diubah kepada wang tunai. Bantuan ini bukanlah sesuatu yang baru kerana ia telah diperkenalkan sejak tahun 2021.

Untuk makluman, Bantuan kredit yang diberikan ini bertujuan untuk menggalakkan rakyat membeli barang secara kredit yang lebih mudah dan selamat daripada cara lain.

BANTUAN E-WALLET 2023

Program bantuan e-wallet adalah inisiatif kerajaan yang bertujuan untuk membantu rakyat Malaysia menghadapi cabaran ekonomi. Program ini telah dilancarkan sejak beberapa tahun lalu dan masih berjalan sehingga kini. Kerajaan sentiasa prihatin dengan kebajikan rakyat dan berusaha untuk memberikan manfaat kepada mereka.

e-PEMULA 2023

Bantuan e-Pemula 2023 merupakan satu inisiatif kerajaan yang hanya diberikan dalam bentuk kredit dan tidak boleh diubah kepada wang tunai. Inisiatif ini bukanlah sesuatu yang baru kerana ia telah dilaksanakan sejak tahun 2021.

Tujuan utama pemberian bantuan secara kredit ini adalah untuk mendorong rakyat untuk melakukan pembelian secara kredit kerana ia lebih mudah dan selamat.

Baca Juga:

JUMLAH BAYARAN BANTUAN E-WALLET 2023

Untuk tahun 2021 dan 2022, rakyat akan menerima kredit e-Wallet sebanyak RM 150. Namun, ada berita gembira untuk rakyat, kerana jumlah kredit ini telah ditambah kepada RM 200 setiap orang bermula tahun ini.

Bantuan e-Wallet RM 100 kini boleh dinikmati oleh kategori belia M40 yang sebelum ini tidak layak menerima. Ini menunjukkan bahawa golongan tersebut tidak diabaikan oleh kerajaan dalam tahun ini.

SYARAT KELAYAKAN BANTUAN E-WALLET

Ini adalah syarat kelayakan bagi e-Pemula 2023 yang dinyatakan:

  • Diberikan kepada golongan belia dan bujang berumur 18 hingga 20 tahun
  • Turut diberikan kepada setiap mahasiswa dan mahasiswa warganegara Malaysia yang menyambung pelajar di mana-mana Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) dan Institusi PengajianTinggi Swasta (IPTS)
  • Golongan di atas akan terima bantuan RM 200

Bayaran Bantuan E-Wallet

Manakala untuk kategori M40 pula adalah seperti berikut:

  • Untuk belia M40 yang mempunyai pendapatan tahunan tidak melebihi RM 100 ribu, mereka layak mendapat bantuan daripada kerajaan.
  • Bantuan RM 200 telah diberikan kepada golongan ini.

TARIKH BAYARAN BANTUAN E-WALLET 2023

Pada pertengahan tahun (Mac) ini, bayaran bagi bantuan khas ini dijangkakan akan dilaksanakan. Setakat ini, tarikh bayaran belum diumumkan.

CARA UNTUK MELAKUKAN PENEBUSAN

Untuk menebus bantuan ini, anda hanya perlu memuat turun salah satu aplikasi berikut, sama seperti yang anda lakukan pada tahun 2021 dan 2022. Aplikasi-aplikasi ini adalah:

  • ShopeePay
  • BigPay
  • Touch N Go eWallet
  • GrabPay

Untuk mengesahkan butiran anda, anda perlu memuat naik salinan Kad Pengenalan yang sah.

MAKLUMAT LANJUT

Selain daripada bantuan e-wallet ini, terdapat pelbagai jenis bantuan yang telah dilaksanakan pada tahun ini. Sila layari laman rasmi Bajet 2023 – DI SINI