Bayaran Bantuan MySTR Fasa 4 Bakal Dikreditkan Lebih Awal

SUMBANGAN TUNAI RAHMAH (STR)

Bayaran Bantuan MySTR – Di bawah konsep Payung Rahmah, salah satu inisiatif yang dilaksanakan adalah Bantuan STR Fasa 4. Inisiatif ini bertujuan untuk memberi bantuan kepada golongan yang kurang berkemampuan yang menghadapi kesukaran dalam menampung kos sara hidup.

Isi rumah termiskin yang terdaftar dalam data e-Kasih akan menerima bantuan STR tambahan sebanyak RM600 daripada kerajaan.

Pada tahun 2023, bayaran STR telah diagihkan kepada tiga fasa. Fasa 1 dibayar pada 17 Januari, Fasa 2 dibayar pada 5 April, dan Fasa 3 dibayar pada 26 Jun. Ini adalah sebahagian daripada usaha kerajaan untuk membantu rakyat dalam menghadapi kesan pandemik COVID-19.

Untuk Fasa Empat Sumbangan Tunai Rahmah, kami ingin berkongsi maklumat lanjut tentang cara membuat bayaran. Sila ikuti langkah-langkah berikut:

PENERIMA BANTUAN STR FASA 4

Penerima Bayaran Fasa 4 ialah mereka yang menerima Fasa 1 dan telah disahkan tidak meninggal dunia sebagai pemohon atau pasangan sehingga 28 Februari, menurut LHDN.

Untuk penerima Sumbangan Tunai Rahmah yang layak, permohonan baharu dan kemaskini yang tidak termasuk dalam Fasa 1 dan Fasa 2 akan dibayar pada Fasa 4. Ini adalah maklumat terkini mengenai bayaran STR.

Baca Juga:

TARIKH BAYARAN STR FASA 4

Pada bulan November 2023, penerima-penerima STR Fasa 4 akan menerima pembayaran mereka secara berperingkat. Ini adalah langkah yang diambil untuk memastikan kelancaran proses pembayaran dan mengelakkan sebarang masalah teknikal.

Penerima yang layak akan menerima bayaran bantuan secara kredit terus ke akaun bank mereka. Bagi yang tiada akaun bank atau akaun tidak aktif, mereka boleh tebus tunai STR di kaunter BSN yang berdekatan.

Bayaran Bantuan MySTR

SEMAKAN STATUS STR

JUMLAH MYSTR : BAYARAN BANTUAN STR FASA 4

Untuk Sumbangan Tunai Rahmah Fasa Empat, jumlah pembayaran yang diterima adalah seperti berikut:

Pendapatan Isi Rumah RM2,500 dan Ke Bawah

Bayaran Bantuan MySTR

Pendapatan Isi Rumah RM2,501 – RM5,000

KATEGORI KELAYAKAN BAYARAN BANTUAN MYSTR

Untuk STR, kategori yang layak menerima bantuan adalah mereka yang tinggal bersama keluarga, warga emas yang tidak berkahwin dan orang-orang yang masih bujang.

Data BKM 2022 menentukan penerima STR Fasa 1. Jika anda belum menerima bantuan ini dan berminat untuk memohon, sila tunggu sehingga permohonan baru dibuka. Kami akan mengumumkan tarikh permohonan baru apabila sudah ditetapkan.

Bayaran Bantuan MySTR

MAKLUMAT LANJUT BAYARAN BANTUAN MYSTR

Sekiranya terlupa kata laluan dan gagal menjawab soalan keselamatan (percubaan sebanyak 3 kali diberikan), ID MySTR akan disekat dan dibenarkan untuk mencuba semula selepas 24 jam.

Sebarang bantuan lanjut, boleh hubungi LHDNM berhampiran atau talian Hotline BKK LHDNM 1-800-88-2747.

Atau anda boleh layari Portal Rasmi : https://bantuantunai.hasil.gov.my/