Bayaran Bantuan STR Tambahan RM600 Dikreditkan Hari Ini

PEMBERIAN BAYARAN BANTUAN STR TAMBAHAN @ SUMBANGAN ASAS RAHMAH (SARA)

Bayaran Bantuan STR Tambahan 2023 — Belanjawan Madani 2023 menawarkan beberapa peningkatan yang bermanfaat kepada rakyat, antaranya ialah STR yang dinaikkan sehingga RM3,100 dan BKM yang bernilai RM2,500.

Untuk miskin tegar, peruntukan awal mereka telah dinaikkan sebanyak RM600. Selain itu, perincian, isi rumah dan bilangan anak juga diambil kira dalam penambahbaikan ini. Isi rumah yang mempunyai lima anak atau lebih akan mendapat kadar tambahan yang penting.

Untuk memberi bantuan kepada golongan yang terjejas akibat pandemik COVID-19, kerajaan telah mengumumkan Sumbangan Tunai Rahmah Tambahan. Sumbangan ini adalah tambahan kepada Sumbangan Tunai Rahmah yang sedia ada. Anda boleh mendapatkan sumbangan ini jika anda memenuhi syarat-syarat kategori penerima yang ditetapkan.

Bayaran Bantuan STR Tambahan

Baca Juga:

Apakah STR Tambahan @ Sumbangan Asas Rahmah (SARA)

Salah satu inisiatif Payung Rahmah ialah STR, yang bertujuan untuk memberi bantuan kepada golongan yang kurang berkemampuan untuk menangani kos sara hidup yang tinggi.

Untuk mendapatkan STR, pemohon perlu mematuhi syarat-syarat kelayakan yang ditetapkan, iaitu:

i. Isi Rumah

a) Telah berkahwin; atau
b) Ibu atau Bapa Tunggal / Balu / Janda / Duda yang mempunyai anak yang menepati syarat; dan
c) Isi rumah yang mempunyai pendapatan bulanan RM5,000 atau kurang termasuk dalam kategori ini.

ii. Warga Emas Tiada Pasangan

a) Bujang atau Ibu atau Bapa Tunggal / Balu / Janda / Duda yang tidak mempunyai anak yang menepati syarat; dan
b) Untuk kelayakan had umur, anda perlu berumur sekurang-kurangnya 60 tahun atau lebih; dan
c) Pendapatan Isi Rumah adalah RM5,000 dan ke bawah.

iii. Bujang

a) Bujang atau Ibu atau Bapa Tunggal / Balu / Janda / Duda yang tidak mempunyai anak yang menepati syarat; dan
b) umur anda mestilah antara 21 hingga 59 tahun pada tarikh permohonan; dan
c) Untuk kategori bujang, pendapatan bulanan yang layak untuk memohon bantuan adalah tidak melebihi RM2,500.

Nota : Permohonan sebagai individu bujang hanya dibuka kepada mereka yang berumur 21 tahun dan ke atas dan tidak sedang belajar sepenuh masa di Institusi Pengajian Tinggi Awam / Swasta. Jika anda memenuhi syarat ini, anda boleh memohon sendiri. Jika tidak, anda perlu dimasukkan sebagai anak / tanggungan dalam permohonan isi rumah.

Bayaran Bantuan STR Tambahan

Bagi kategori isi rumah (miskin tegar) yang terdapat dalam data e-Kasih, Pejabat Persekutuan Negeri atau Unit Penyelarasan Pelaksanaan (ICU) Jabatan Perdana Menteri, kerajaan akan menyediakan bantuan STR TAMBAHAN @ Sumbangan Asas Rahmah (SARA) sebanyak RM600 dalam bentuk BAKUL MAKANAN. Selain itu, kerajaan juga akan memberikan BAUCER MAKANAN ASAS bernilai RM100 setiap bulan selama enam bulan kepada kategori ini.

Kategori Yang Layak Menerima STR Tambahan @ Sumbangan Asas Rahmah (SARA)

Untuk penerima isi rumah yang tergolong dalam kategori miskin tegar, mereka akan mendapat bantuan STR sebanyak RM600 sebagai tambahan. Ini adalah hasil daripada pengenalpastian yang telah dilakukan oleh pihak berkuasa.

Untuk mendapatkan kadar tambahan ini, terdapat beberapa syarat kelayakan yang perlu dipenuhi:

  • Dalam rekod data eKasih, penerima isi rumah yang tergolong dalam kategori Miskin Tegar; dan
  • Untuk layak memohon bantuan ini, isi rumah perlu memenuhi syarat pendapatan PGK Miskin Tegar yang ditetapkan iaitu RM1,169 sebulan. Syarat ini akan disahkan melalui semakan silang agensi pendapatan yang berkenaan.

Semakan Kelayakan Bantuan Tambahan STR 2023

Bagi yang tidak pasti sama ada anda tersenarai dalam eKasih, sila semak pendaftaran di pautan berikut: https://ekasih.icu.gov.my/

Kadar Bantuan & Kaedah Penyaluran Bantahan Tambahan STR 2023

Untuk membantu golongan yang terjejas oleh pandemik, kami akan mengagihkan sumbangan tambahan dalam dua cara: bakul makanan yang mengandungi barangan keperluan harian dan baucar yang boleh ditukar dengan makanan asas di kedai-kedai rakan kongsi kami.

Bagi mereka yang layak, Sumbangan Asas Rahmah (SARA) boleh digunakan untuk membeli barangan makanan di pasaraya terpilih dengan menggunakan Kad Pengenalan. Mekanisme pengkreditan dan penggunaan SARA akan diberitahu secara terperinci dari masa ke masa.

Tarikh Bantuan Sumbangan Asas Rahmah (SARA)

Mulai bulan Julai hingga Disember 2023, bantuan tambahan dalam bentuk Sumbangan Asas Rahmah (SARA) akan disalurkan kepada yang berhak.

Untuk maklumat lanjut, anda boleh melihat jadual yang disediakan di bawah ini:

  • SARA 1 – Julai 2023 (RM100)
  • SARA 2 – Ogos 2023 (RM100)
  • SARA 3 – September 2023 (RM100)
  • SARA 4 – Oktober 2023 (RM100)
  • SARA 5 – November 2023 (RM100)
  • SARA 6 – Disember 2023 (RM100)

Maklumat Lanjut Bayaran Bantuan STR Tambahan 2023

Pemohon STR boleh merujuk Soalan Lazim (FAQ) di Portal Rasmi STR melalui pautan https://bantuantunai.hasil.gov.my bagi maklumat lanjut.