Bayaran STR Fasa 3 Akan Dikreditkan Lebih Awal

PENERIMA SUMBANGAN TUNAI RAHMAH FASA 3

Bayaran STR Fasa 3 akan diterima oleh penerima bantuan yang menggunakan platform BSN lebih awal, manakala penerima bantuan yang menggunakan institusi perbankan lain akan menyusul kemudian.

Penerima Bayaran Fasa 3 ialah mereka yang menerima Fasa 1 & 2 dan telah disahkan tidak meninggal dunia bersama pasangan sehingga 28 Februari, menurut LHDN.

Bagi mereka yang tidak menerima Fasa 1 dan Fasa 2 STR, permohonan baharu dan kemaskini boleh dibuat. Penerima STR yang layak akan menerima bayaran pada Fasa 3.

Baca Juga:

JUMLAH BAYARAN STR FASA 3

Untuk STR Fasa 3, jumlah pembayaran adalah seperti berikut:

Bayaran STR Fasa 3

Bayaran STR Fasa 3

Bayaran STR Fasa 3

Bayaran STR Fasa 3

SEMAKAN STATUS STR

  • Mulai 5 April 2023, anda boleh menyemak status pembayaran STR anda. Ayat ini telah disusun semula untuk menjadi lebih ringkas dan jelas.
  • Layari portal rasmi https://bantuantunai.hasil.gov.my
  • Sila klik Log Masuk STR untuk semakan lanjut.

TARIKH BAYARAN STR FASA 3

Datuk Seri Anwar Ibrahim, Menteri Kewangan, akan mengumumkan secara berperingkat bayaran Fasa 3. Ini adalah pengumuman berkenaan penjara persendirian di negara ini.

Untuk Fasa ke-3, Sumbangan Tunai Rahmah boleh dibayar bermula bulan Julai 2023.

KATEGORI KELAYAKAN STR

Untuk STR, kategori yang boleh mohon adalah mereka yang tinggal bersama keluarga, warga emas yang tidak berkahwin dan orang yang masih bujang.

Penerima STR Fasa 1 ini adalah daripada data BKM 2022. Oleh sebab itu, sekiranya anda bukan penerima sebelum ini dan ingin membuat permohonan baru, dijangkakan permohonan baru bakal dibuka pada masa akan datang.

Bayaran STR Fasa 3

MAKLUMAT LANJUT

Sekiranya terlupa kata laluan dan gagal menjawab soalan keselamatan (percubaan sebanyak 3 kali diberikan), ID MySTR akan disekat dan dibenarkan untuk mencuba semula selepas 24 jam.

Untuk mendapatkan khidmat nasihat atau pertolongan lebih lanjut, sila hubungi cawangan LHDNM yang terdekat atau telefon ke talian Hotline BKK LHDNM 1-800-88-2747.

Atau anda boleh layari Portal Rasmi : https://bantuantunai.hasil.gov.my/