BLP 2023 : Bantuan RM200 Seorang Untuk Rakyat Malaysia

BLP 2023 : Bantuan RM200 Seorang. Untuk memberi sokongan kepada golongan B40 dan mereka yang menghadapi kesulitan, kerajaan telah mengambil langkah-langkah untuk memberikan bantuan yang pelbagai.

Untuk kumpulan sasar yang memerlukan bantuan kewangan, Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) menyediakan perkhidmatan yang dapat membantu mereka menjalani kehidupan dengan lebih baik.

Bantuan Latihan Perantis (BLP) adalah salah satu program yang disediakan oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) untuk membantu golongan warga emas, OKU, kanak-kanak dan miskin tegar. Program ini bertujuan untuk memberikan latihan kemahiran dan pengetahuan kepada mereka yang memerlukan agar dapat meningkatkan kualiti hidup dan peluang pekerjaan. Namun, ramai yang tidak mengetahui kewujudan program ini atau cara untuk memohon.

Untuk mengetahui lebih lanjut tentang Bantuan Latihan Perantis (BLP) dan proses permohonannya, sila rujuk perkongsian berikut:

BANTUAN LATIHAN PERANTIS (BLP) JKM 2023

JKM menawarkan Bantuan Latihan Perantis dengan tujuan untuk:

  • Jabatan kami berusaha untuk membina masa depan yang lebih cerah bagi klien-klien kami dan anak-anak mereka yang tidak dapat melanjutkan pelajaran atau mencari pekerjaan. Kami menawarkan pelbagai program dan perkhidmatan yang sesuai dengan keperluan dan minat mereka.
  • Untuk mendapatkan latihan kemahiran atau latihan sambil bekerja, sila hubungi bekas pelatih atau bekas penghuni institusi kebajikan yang berkenaan.

SYARAT KELAYAKAN

Untuk memohon jawatan ini, anda perlu mempunyai kelayakan yang sesuai dengan syarat-syarat berikut:

  • Mereka yang bermastautin dan warganegara Malaysia.
  • Anak-anak penerima bantuan atau bekas pelatih/bekas penghuni dari institusi kebajikan atau;
  • Kes-kes seliaan akhlak atau;
  • Bekas Pelatih Perintah Khidmat Masyarakat atau;Mana-mana yang berkeperluan, layak dipertimbangkan dengan kelulusan KPKM.

NOTA: Kelulusan adalah berdasarkan tempoh latihan dan maksimum 24 bulan.

Baca Juga:

BLP 2023 : Bantuan

KADAR BANTUAN

Untuk individu yang layak, kadar bayaran yang disediakan adalah:

  • RM200 Sebulan Seorang

Bantuan kebajikan adalah tanggungjawab bersama kerajaan persekutuan dan kerajaan negeri, seperti yang dinyatakan dalam Senarai Bersama (Concurrent List) di bawah senarai 3 – jadual kesembilan Perlembagaan Persekutuan Malaysia.

CARA MEMOHON BANTUAN LATIHAN PERANTIS (BLP) JKM 2023

Permohonan untuk mendapatkan bantuan kewangan perlu dikendalikan oleh Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah / Jajahan / Bahagian yang terdapat di seluruh negara.

Untuk mengesahkan kelayakan bantuan kepada pemohon, setiap permohonan yang didaftarkan akan dijalankan siasatan untuk penilaian (means-tested). Prinsip penyampaian bantuan ini adalah berdasarkan kepada kelayakan dan bukan hak, dan ia bersesuaian dengan urusan ini.

Berikut adalah dokumen sokongan yang perlu dibawa oleh pemohon semasa menghadiri Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah / Jajahan / Bahagian untuk memudahkan proses pentadbiran:

  • Pemohon perlu menyediakan salinan kad pengenalan diri yang sah dan terkini.
  • Salinan kad pengenalan suami / isteri / ibu / bapa / anak yang tinggal bersama
  • Salinan sijil kelahiran anak-anak / ahli keluarga yang tinggal bersama
  • Salinan penyata gaji (jika ada) dan
  • Lain-lain dokumen yang berkaitan.

Untuk memohon Bantuan Latihan Perantis (BLP) JKM 2023, anda perlu mengisi borang permohonan yang boleh didapati dan dimuat turun melalui pautan di bawah ini:

Untuk maklumat lanjut, anda boleh terus ke laman web rasmi www.jkm.gov.my