Bonus Sebulan Gaji RM1,000 Sempena Perayaan

Bonus Sebulan Gaji – J Solomon, Presiden Persatuan Khidmat Nasihat Pencarum Perlindungan Sosial Malaysia (SPCAAM), telah menyeru Perdana Menteri Anwar Ibrahim

untuk mencontohi Indonesia dalam menyediakan bantuan perayaan kepada rakyat.

Solomon dalam satu kenyataannya telah memetik kajian “Belanjawanku” oleh KWSP yang mendedahkan fakta mengejutkan tentang penggunaan gaji bulanan oleh individu di Lembah Klang. Menurut kajian tersebut, hampir sebulan gaji, yang mana lebih daripada 90% daripada jumlah gaji, digunakan untuk aktiviti sosial dan perayaan tahunan.

“Namun, peningkatan kos sara hidup telah membayangi tradisi ini, terutamanya bagi mereka dalam kurungan pendapatan B40 dan M40.

Bonus Sebulan Gaji

Berikan Bonus Sebulan Gaji Sempena Perayaan

“Pada tahun 2023, kerajaan Selangor telah mengambil langkah yang dipuji dengan memberikan gaji sebulan sebagai bantuan perayaan kepada para pekerjanya. Langkah murah hati ini telah disambut baik dan diraikan oleh banyak pihak, menurut Solomon.

Menteri Besar Selangor, Amirudin Shari, telah mengumumkan Bantuan Khas Kewangan fasa pertama pada tahun lalu. Bantuan ini berjumlah sebulan gaji atau minimum RM1,000 dan diagihkan kepada lebih daripada 20,000 penjawat awam sempena sambutan Aidilfitri.

“Susulan itu, selepas advokasi berterusan oleh Kesatuan Kebangsaan Pekerja Bank (NUBE), bank juga memberikan bantuan serupa kepada pekerja mereka pada tahun 2023.

“Solomon, yang telah berkhidmat sebagai setiausaha agung Kongres Kesatuan Sekerja (MTUC) dari tahun 2016 hingga 2020, menyatakan kekecewaannya terhadap tindakan bank-bank yang menarik balik sokongan mereka tahun ini. Tindakan tersebut adalah mengejutkan dan membingungkan memandangkan adanya perjanjian terdahulu.

Baca Juga:

Cadangan Bonus Sebulan Gaji Sebagai Bantuan Perayaan

Solomon memetik amalan di Indonesia yang mewajibkan sebulan gaji sebagai bantuan perayaan kepada pekerja.

Bonus Sebulan Gaji

“Amalan ini telah memberi manfaat terutamanya kepada pekerja berpendapatan rendah, memastikan semangat perayaan itu kekal tidak berkurangan oleh kebimbangan kewangan.

“Di Indonesia, termasuk GLC, banyak syarikat yang beroperasi di sini juga membayar gaji sebulan kepada pekerja.

“Adalah menyedihkan melihat majikan tertentu di Malaysia menarik balik bantuan sedemikian – satu tindakan yang kelihatan

menjejaskan faedah asas pekerja dan arahan jelas PMX mengenai kepentingan kebajikan pekerja,” kata Solomon.

Banyak Syarikat Menikmati Keuntungan Besar

Dia mendakwa adalah amat tidak adil apabila banyak syarikat berkenaan, termasuk GLC, menikmati keuntungan yang besar

dan, sebahagian daripadanya boleh dikongsi sebagai bantuan perayaan.

“Pendekatan kepimpinan Anwar yang menitikberatkan kebajikan pekerja daripada hanya keuntungan ekonomi memang patut dipuji.

Kini adalah penting bagi GLC untuk mematuhi arahan ini, untuk berdiri sebagai tonggak sokongan tenaga kerja kami, dan

untuk memberi inspirasi kepada sektor swasta melakukan perkara yang sama untuk menyediakan sekurang-kurangnya satu bulan gaji sebagai bantuan perayaan.

“Ini akan memperkasakan pekerja B40 dan M40 untuk meraikan dan mengukuhkan ikatan dalam keluarga dan merentasi kepercayaan berbeza, mempamerkan kekayaan sebenar Malaysia,” katanya.

SUMBER : MalaysiaKini