Bonus Setengah Bulan Gaji Sempena Perayaan 2024

Bonus Setengah Bulan Gaji Sempena Perayaan Tahun 2024.

KUCHING: Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) yakin bahawa kerajaan akan melanjutkan tradisi memberikan bantuan kewangan khas bagi menyambut perayaan Aidilfitri.

Datuk Dr Adnan Mat, Presiden, menyatakan keyakinannya bahawa Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim, akan segera mengumumkan maklum balas terhadap pemintaan mereka, meskipun Aidilfitri semakin dekat dan kerajaan belum memberikan jawapan.

Pemberian bantuan khas perayaan telah menjadi tradisi selama 10 tahun yang lalu, demikian menurut beliau.

Bonus Setengah Bulan

Baca Juga:

Pemberian Bonus Setengah Bulan Gaji Sempena Perayaan

“Beberapa kerajaan negeri sudah mengumumkan bantuan khas perayaan. Antaranya Selangor yang memberi bantuan khas Aidilfitri sebanyak sebulan gaji.

“Selain Selangor, negeri yang sudah mengumumkan bantuan itu ialah Pulau Pinang, Johor dan Perak manakala Sarawak baru sahaja memberi insentif sistem saraan sebanyak RM2,000,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas Program Ihya Ramadan Bubur Pedas CUEPACS di Sarawak.

CUEPACS Menghantar Surat Rasmi Kepada Kerajaan

CUEPACS telah menghantar surat rasmi kepada kerajaan untuk merayu bantuan khas bagi kakitangan awam Persekutuan, menurut kata-kata Adnan.

Bonus Setengah Bulan

“Dalam surat itu kita merayu kepada kerajaan supaya mengambil maklum sebagaimana pelaksanaan pemberian bonus di negeri-negeri.

“Kakitangan awam Persekutuan tahun ini tidak menerima bonus seperti kakitangan awam negeri. Sebagai gantinya, mereka diberikan bayaran insentif awal sistem saraan berjumlah RM2,000.

“Jadi, untuk perayaan Aidilfitri ini kita meminta sekurang-kurangnya kerajaan mempertimbang setengah bulan gaji,” katanya.

SUMBER: Berita Harian