E-Dompet 2023 : Kredit Percuma Bernilai RM200 Untuk B40 & M40

E-Dompet 2023. Berikutan perubahan kerajaan yang dipimpin oleh Datuk Sri Anwar Ibrahim (Kerajaan Perpaduan), Belanjawan 2023 telah dibentangkan semula pada hari Jumaat yang lalu.

Satu pengumuman baru telah dibuat oleh Perdana Menteri mengenai bantuan tunai elektronik (e-dompet) untuk mahasiswa. Semua mahasiswa kini layak menerima bantuan ini tanpa mengira umur mereka. Ini berbeza dengan had umur yang ditetapkan sebelum ini.

Untuk makluman anda, syarat kelayakan yang ditetapkan adalah seperti berikut:

E-DOMPET 2023

Salah satu inisiatif kerajaan Malaysia untuk membantu golongan belia ialah program ini, yang memberikan bayaran sebanyak RM200 kepada setiap peserta yang layak.

Salah satu objektif inisiatif ini adalah untuk mengurangkan kewangan golongan belia dengan memudahkan mereka berurusan secara digital tanpa perlu menggunakan wang fizikal.

Info : Bantuan ini adalah sama dengan bantuan yang dilaksanakan oleh kerajaan terdahulu seperti eBelia (2021) dan ePemula (2022).

E-Dompet 2023

JUMLAH BAYARAN E-DOMPET 2023

Program ini akan memberi manfaat kepada 2 juta belia Malaysia. Bayaran sejumlah RM500 akan diberikan kepada setiap belia yang memenuhi syarat.

  • RM200

Baca Juga:

TARIKH PERMOHONAN

Kami belum menerima sebarang pengesahan rasmi berhubung perkara ini. Kami akan memberitahu anda jika ada sebarang perkembangan rasmi yang terkini.

SYARAT KELAYAKAN

Berikut adalah syarat kelayakan yang telah ditetapkan :

  • Untuk menerima bantuan ini, anda perlu memenuhi syarat umur yang ditetapkan iaitu 21 tahun atau lebih. Bantuan ini bertujuan untuk membantu golongan belia yang memerlukan sokongan kewangan.
  • Warganegara Malaysia

MAKLUMAT LANJUT

Selain daripada bantuan e-dompet ini, terdapat pelbagai jenis bantuan yang telah dilaksanakan pada tahun ini. Sila layari laman rasmi Bajet 2023 – DI SINI