E-Pengeluaran KWSP 2023 Dibenarkan Bagi Yang Memerlukan

E-Pengeluaran KWSP 2023. Melalui Kerajaan Negeri dan Kerajaan Persekutuan, pihak kerajaan telah memperkenalkan bantuan dan inisiatif pelbagai jenis.

Kerajaan telah meluluskan beberapa program pengeluaran simpanan KWSP untuk membantu rakyat menghadapi kesan pandemik COVID-19. Antara program-program tersebut ialah i-Sinar, i-Lestari, i-Citra dan lain-lain. Program-program ini membolehkan ahli KWSP mengeluarkan sebahagian daripada simpanan mereka dalam Akaun 1 atau Akaun 2 mengikut syarat-syarat tertentu.

Selain daripada kemudahan yang sedia ada, KWSP juga menawarkan e-Pengeluaran sebagai satu lagi pilihan untuk ahli. Ini adalah ayat yang telah disusun semula dengan menggunakan kata-kata yang lebih ringkas dan jelas.

Salah satu kelebihan perkhidmatan ini adalah kemudahan pengeluaran sebahagian simpanan secara atas talian yang ditawarkan kepada ahli-ahlinya.

E-Pengeluaran KWSP 2023

KWSP atau Kumpulan Wang Simpanan Pekerja adalah skim simpanan wajib untuk pekerja di Malaysia. Terdapat beberapa situasi yang membolehkan pekerja mengeluarkan sebahagian simpanan KWSP mereka sebelum mencapai usia 55 tahun. Antaranya ialah:

E-Pengeluaran KWSP 2023 Untuk Membina Rumah

Untuk ahli yang ingin membina rumah sendiri, anda boleh mengeluarkan wang dari Akaun 2 anda. Syarat-syarat yang perlu dipenuhi adalah: anda mempunyai baki sekurang-kurangnya RM500 dalam Akaun 2; anda mempunyai Surat Perjanjian Membina Rumah yang masih sah tidak lebih dari tiga tahun dari tarikh permohonan anda; dan anda berusia kurang dari 55 tahun.

Baca Juga:

Membiayai Pendidikan

Untuk membantu ahli-ahli KWSP membiayai pendidikan mereka sendiri atau keluarga mereka, KWSP membenarkan pengeluaran simpanan dari Akaun 2. Pengeluaran ini boleh dilakukan untuk pendidikan di institusi-institusi yang diluluskan di dalam atau luar negara, sama ada untuk diri sendiri, pasangan (suami/isteri), anak-anak atau ibu bapa.

Perbelanjaan Kesihatan

Ahli yang mengalami masalah kesihatan yang memerlukan rawatan penyakit kritikal boleh menarik wang daripada Akaun 2 untuk menampung kos perubatan mereka.

Atau peralatan bantuan kesihatan yang diluluskan juga rawatan kesuburan.

Membeli Rumah

Anda boleh menggunakan Akaun 2 KWSP untuk membiayai pembelian rumah di Malaysia. Rumah yang layak untuk pengeluaran ini termasuklah banglo, teres, berkembar, apartmen, kondominium, studio, servis, townhouse, SOHO dan rumah kedai dengan unit kediaman.

Menunaikan Haji

Bagi para ahli yang beragama Islam, pengeluaran dari Akaun 2 adalah dibenarkan untuk tambahan kepada simpanan di Lembaga Tabung Haji (LTH) sebagai perbelanjaan.

E-Pengeluaran KWSP 2023

Untuk berurusan secara atas talian dengan badan simpanan kewangan KWSP, setiap ahli boleh mendaftar i-Akaun yang merupakan sistem interaktif mereka.

Salah satu ciri penting i-Akaun ialah e-Pengeluaran, yang membolehkan anda membuat permohonan pengeluaran simpanan KWSP anda secara dalam talian.

Maklumat lengkap berkenaan perkara-perkara berkaitan faktor kebenaran pengeluaran KWSP boleh dirujuk DI SINI.

Manakala tatacara menggunakan e-Pengeluaran (i-Akaun) boleh dilihat – DI SINI.