E-Wallet RM100 Madani 2023 : Cara Tebus & Tarikh Pembayaran

E-Wallet RM100 Madani Tahun 2023. Timbalan Menteri Kewangan II Steven Sim Chee Keong mengumumkan bahawa penerima yang layak akan menerima bantuan e-wallet sebanyak RM100 daripada kerajaan pada bulan Disember ini. Ini adalah sebahagian daripada janji kerajaan untuk membantu rakyat menghadapi kesan pandemik COVID-19.

Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, inisiatif pemberian itu susulan melihat kepada kejayaan dan impak besar program e-tunai kepada masyarakat di negara ini.

Timbalan Menteri Kewangan II Steven Sim Chee Keong mengumumkan bahawa penerima yang layak akan menerima bantuan e-wallet sebanyak RM100 daripada pihak kerajaan pada bulan Disember ini. Ini merupakan sebahagian daripada janji kerajaan untuk membantu rakyat menghadapi kesan pandemik Covid-19.

“Bantuan e-wallet RM100 ini akan diagihkan pada bulan Disember nanti. Jadi (rakyat) akan dapat (bantuan ini). Rakyat diminta bersabar kerana kerajaan akan tunaikan janji,” katanya kepada Bernama, 19 Oktober 2023.

Syarat Pemberian Kredit e-Wallet RM100 Madani

Pihak kerajaan telah mengeluarkan kenyataan bahawa mereka akan memberikan kredit etunai sejumlah RM100 kepada rakyat.

Semua rakyat Malaysia yang berumur 18 tahun ke atas dan mempunyai pendapatan tahunan RM100,000 atau kurang akan menerima bantuan kewangan daripada kerajaan.

“Kira-kira RM1 bilion diperuntukkan untuk memberi bantuan kepada lebih daripada 10 juta rakyat yang memenuhi syarat, termasuk mereka yang berada dalam kumpulan B40 dan M40,” katanya.

Ini adalah ucapan beliau pada Majlis Pelancaran Ekonomi MADANI: Memperkasa Rakyat. Beliau menegaskan bahawa ekonomi MADANI adalah satu inisiatif untuk meningkatkan kesejahteraan rakyat.

E-Wallet RM100 Madani

Datuk Seri Anwar Ibrahim mengumumkan kerajaan akan menawarkan kredit e-tunai RM100 kepada semua rakyat dewasa di negara ini.

Untuk membantu golongan yang terjejas akibat pandemik, kerajaan akan memberikan bantuan kewangan kepada mereka yang mempunyai pendapatan tahunan RM100,000 atau kurang. Golongan ini akan mendapat keutamaan dalam menerima bantuan ini.

Baca Juga:

Permohonan e-Wallet RM100 Madani

Lebih 10 juta rakyat yang berada dalam kumpulan B40 dan M40 dan berumur 21 tahun ke atas akan mendapat manfaat daripada inisiatif yang diperkenalkan oleh Perdana Menteri. Inisiatif ini melibatkan peruntukan kira-kira RM1 bilion, kata beliau.

Beliau berkata, kerajaan mengumumkan inisiatif e-tunai untuk golongan dewasa berdasarkan kejayaan dan impak positif program e-tunai terhadap masyarakat.

“Melihat akan kejayaan dan impak besar program e-tunai kepada masyarakat, Kerajaan bersetuju untuk menawarkan kredit e-tunai sebanyak RM100 kepada semua rakyat dewasa Malaysia yang berpendapatan RM100,000 setahun dan ke bawah.

Beliau berkata, lebih daripada 10 juta rakyat yang layak akan menerima bantuan kewangan daripada kerajaan, termasuk golongan B40 dan M40, dengan peruntukan sebanyak RM1 bilion. Ucapan ini disampaikan semasa Majlis Peluncuran Ekonomi MADANI: Memperkasa Rakyat.

Tarikh Penebusan

Kredit etunai RM100 kepada rakyat dewasa berpendapatan bawah RM100,000 setahun akan dilakukan pada Disember 2023. – Steven Sim

E-Wallet RM100 Madani

Maklumat Lanjut

Sebarang maklumat lanjut bantuan ini akan diumumkan melalui;

Soalan Lazim (FAQ)

Perdana Menteri telah mengumumkan bantuan e-tunai RM100 untuk rakyat Malaysia. Ini adalah beberapa soalan lazim yang anda mungkin ingin tahu mengenai bantuan ini:

Apakah inisiatif terbaharu bantuan ewallet yang diumumkan Kerajaan?

Datuk Seri Anwar Ibrahim mengumumkan kerajaan akan menawarkan bantuan kredit e-Tunai RM100 kepada semua rakyat dewasa di negara ini yang berpendapatan tahunan RM100,000 ke bawah.

Apakah syarat kelayakan?

a) Merupakan Seorang Warganegara Malaysia; dan
b) Mestilah berumur 21 tahun ke atas
c) Berpendapatan RM100,000 ke bawah

Bilakah tarikh bayaran Bantuan eTunai RM100?

  • Disember 2023