E-Wallet RM300 : Cara Mohon & Syarat Kelayakan

E-Wallet RM300 – Bingkas. Data-data yang berkaitan dengan kesan masalah ekonomi di Malaysia terhadap rakyat sedang dikaji oleh kerajaan negeri.

Untuk membantu rakyat yang terjejas akibat COVID 19, kerajaan negeri telah menyediakan satu skim program dan strategori yang menawarkan bantuan kewangan dan sokongan kepada mereka yang memenuhi syarat. Skim program ini bertujuan untuk memulihkan ekonomi dan kesejahteraan rakyat selepas pandemik.

Untuk membantu rakyat Selangor yang terjejas akibat pandemik Covid-19, kerajaan negeri telah melaksanakan beberapa inisiatif. Antaranya, BINGKAS atau Bantuan Kehidupan Sejahtera Selangor yang memberikan Bantuan e-Wallet sebanyak RM300 sebulan kepada setiap isi rumah yang memenuhi syarat.

E-Wallet

Baca Juga:

Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Amirudin Shari, mengumumkan bahawa program BINGKAS akan diteruskan pada tahun 2023. Beliau berkata, program ini akan memberikan bantuan kewangan kepada 30 ribu keluarga yang memerlukan di seluruh negeri dengan peruntukan tahunan sebanyak RM108 juta. Beliau menyampaikan perkara ini ketika membentangkan belanjawan selangor 2023.

BAYARAN E-WALLET RM300 : CARA MELAKUKAN PERMOHONAN

Bagi mereka yang memenuhi syarat kelayakan yang ditetapkan, permohonan bingkas boleh dikemukakan secara online di sistem pendaftaran BINGKAS.

Pemohon juga perlu melampirkan dokumen sokongan berikut:

  • Salinan Kad Pengenalan yang disahkan (untuk diri sendiri dan/atau pasangan anda)
  • Salinan Kad Pengenalan, MyKid atau Surat Kelahiran / Sijil Anak Angkat / Kad OKU / Pengesahan Belajar daripada IPTA atau IPTS (Anak-anak / Tanggungan)
  • Salinan Sijil Kematian / Perceraian / Laporan Polis (untuk bapa/ibu tunggal)
  • Salinan Slip Gaji / Pencen Terkini (untuk penjawat awam / pesara)
  • Salinan Penyata EA atau KWSP (untuk pekerja swasta)
  • Bagi tujuan pengesahan pendapatan, anda perlu mendapatkan surat pengesahan daripada Ketua Komuniti yang berkenaan, seperti ADUN / Penghulu / Ahli Majlis / Ketua Kampung. Surat ini adalah untuk mereka yang menjalankan perniagaan sendiri atau tidak mempunyai pekerjaan tetap.
  • Pengesahan Penyata Pendapatan daripada Ketua Komuniti seperti ADUN / Penghulu / Ahli Majlis / Ketua Kampung (bagi yang bekerja sendiri / tidak bekerja)

BANTUAN E-WALLET RM300 : CARA MOHON & SYARAT KELAYAKAN

Berikut adalah merupakan syarat kelayakan bantuan:

  • Merupakan Warganegara Malaysia
  • Pemohon mestilah lahir di negeri Selangor atau menetap di Selangor melebihi 10 tahun
  • Pemilih berdaftar di negeri Selangor
  • Keluarga yang mempunyai tanggungan berusia 18 tahun ke bawah
  • Pendapatan isi rumah bawah RM3,000 sebulan

E-Wallet

E-dompet ini membolehkan anda membeli barang-barang keperluan harian anda di pasaraya yang menyokong kaedah pembayaran tanpa wang tunai. Anda tidak perlu risau tentang baki e-dompet ini kerana ia akan ditambah RM300 secara automatik setiap bulan.

MAKLUMAT LANJUT

Sebarang pertanyaan dan maklumat lanjut mengenai BINGKAS, boleh rujuk portal rasmi di https://bingkasselangor.com/