Facebook & Instagram Akan Kenakan Caj RM50 Sebulan

Facebook & Instagram – Menurut laporan Badan Penyiaran Britain (BBC), Facebook dan Instagram akan menawarkan perkhidmatan berbayar kepada pengguna di kebanyakan negara Eropah. Dengan ini, pengguna boleh mengelakkan iklan daripada ditayangkan di kedua-dua platform sosial tersebut.

Caj Rm50 Sebulan Untuk Facebook & Instagram

Untuk menonton tanpa gangguan iklan, pengguna perlu membayar €9.99 (RM50.43) setiap bulan sebagai kadar caj. Ini adalah satu pilihan yang ditawarkan kepada pengguna yang menghargai pengalaman menonton yang lancar.

Mulai bulan November, pengguna di EU, EEA dan Switzerland akan dapat menikmati perkhidmatan baru yang dilancarkan.

Meta menjelaskan bahawa langganan itu adalah satu usaha untuk menangani isu-isu yang telah dinyatakan oleh EU sebelum ini, dan bukan bertujuan untuk mendapatkan keuntungan secara tidak adil.

Facebook & Instagram

Baca Juga:

Platform Ini Menawarkan Dua Pilihan Kepada Pengguna

Meta berkata bahawa langganan tanpa iklan adalah satu cara untuk mematuhi peraturan perlindungan data Eropah dan memberi pilihan kepada pengguna. Syarikat itu juga menegaskan bahawa langganan ini membolehkan mereka meneruskan perkhidmatan mereka kepada semua orang di EU, EEA dan Switzerland.

Platform ini menawarkan dua pilihan kepada pengguna: menggunakan perkhidmatan secara percuma dengan persetujuan untuk berkongsi data mereka, atau membayar yuran bulanan untuk menikmati pengalaman tanpa iklan yang disasarkan.

Untuk menggunakan perkhidmatan ini pada peranti iOS atau Android, anda perlu membayar €3 (RM15) sebulan sebagai yuran tambahan. Ini kerana platform-platform tersebut mengambil sebahagian daripada bayaran anda kepada kami.

Sumber : The Reporter