FSA2 : Pengeluaran Khas KWSP Fasa 1 Dibenarkan September Ini

FSA2 : Pengeluaran Khas KWSP Fasa 1 dibenarkan dan boleh dimohon pada bulan September ini. Kami ingin memaklumkan bahawa Kumpulan Wang Simpanan Pekerja telah menyediakan satu kemudahan baru untuk ahli pada tahun ini.

FSA2 : PENGELUARAN KHAS KWSP FASA 1

Fasiliti Sokongan Akaun 2 ialah satu inisiatif yang diperkenalkan oleh KWSP pada bulan April yang lalu. Inisiatif ini bertujuan untuk membantu ahli yang memerlukan pinjaman peribadi daripada institusi kewangan. Ahli boleh menggunakan baki dalam Akaun 2 mereka sebagai cagaran untuk mendapatkan pinjaman dengan kadar faedah yang lebih rendah.

Fasa 1 FSA2, kemudahan khas pengeluaran KWSP, kini boleh dimohon oleh pencarum. Sebanyak 4 juta pencarum layak untuk mengeluarkan simpanan mereka melalui program ini. Program ini akan berlangsung dalam dua fasa, dan FSA2 fasa 2 akan diumumkan kemudian.

Baca Juga:

Tujuan kemudahan ini adalah untuk membolehkan ahli/ pencarum KWSP mendapat pinjaman peribadi daripada bank. Simpanan akaun 2 boleh digunakan untuk membayar balik pinjaman peribadi ini dengan membuat pengeluaran awal bersyarat umur 50 atau 55 tahun.

FSA2

KELAYAKAN FSA2 FASA 1

Untuk mengeluarkan wang dari Fasiliti Sokongan Akaun 2 KWSP, anda perlu memenuhi syarat kelayakan fasa 1 yang telah ditetapkan. Syarat-syarat ini adalah seperti berikut:

  • Merupakan seorang ahli KWSP
  • Warganegara Malaysia
  • Umur pemohon belum mencapai 55 tahun
  • Individu dibenarkan kemukakan permohonan sekali sahaja
  • Bagi permohonan yang telah diluluskan tidak boleh dibatalkan
  • Untuk memenuhi syarat permohonan pinjaman perumahan, anda perlu memastikan bahawa anda mempunyai sekurang-kurangnya RM3,000 dalam akaun 2 KWSP anda.
  • Pengeluaran bersyarat maksimum RM50,000
  • Mematuhi terma dan syarat dari institusi perbankan

Info : Untuk fasa 1 pengeluaran FSA2 KWSP, hanya dua bank yang terlibat, iaitu BSN dan MBSB.

KADAR PENGELUARAN KHAS KWSP FSA2

Untuk makluman, pihak KWSP telah mengumumkan kadar pengeluaran pembiayaan bagi fasa 1. Anda boleh membuat pengeluaran minimum RM3,000 dan maksimum RM50,000, bergantung kepada baki simpanan akaun 2 anda.

PANDUAN DAFTAR PERMOHONAN

Kepada ahli KWSP yang berkelayakan dan memerlukan boleh membuat permohonan secara online. Panduan lengkap cara daftar permohonan telah disediakan, sila layari laman rasmi FSA2 KWSP – KLIK DI SINI