Gaji Dinaikkan RM300 & Bonus Setengah Bulan Diberikan – CUEPACS

Gaji Dinaikkan RM300 – Cuepacs, yang mewakili pekerja-pekerja dalam sektor perkhidmatan awam, telah mengemukakan permintaan kepada kerajaan untuk menambah gaji kakitangan kerajaan sebanyak RM300. Cuepacs berpendapat bahawa kenaikan gaji ini adalah perlu untuk menangani kos sara hidup yang semakin meningkat dan menghargai sumbangan penjawat awam kepada negara.

Perkara ini dilakukan dalam pembentangan Belanjawan 2024 bulan depan.

Penjawat awam berharap kerajaan dapat memberi bonus sekurang-kurangnya satu setengah bulan sebagai penghargaan kepada perkhidmatan mereka.

Bantuan khas kewangan telah diberikan kepada mereka yang memerlukan sejak 2012, tetapi tidak ada lagi bantuan yang diterima selepas itu. Ini menimbulkan persoalan mengenai keberkesanan dan keadilan program bantuan tersebut.

Belanjawan 2024 : Gaji Dinaikkan RM300 – Mohon Cuepacs

Untuk memberi penghargaan kepada kakitangan awam yang berkhidmat dengan cemerlang, Datuk Adnan Mat selaku Presiden Cuepacs mencadangkan agar gaji mereka dinaikkan. Beliau berpendapat bahawa langkah ini akan meningkatkan motivasi dan produktiviti pekerja sektor awam.

Ianya bertujuan bagi membantu penjawat awam menghadapi peningkatan kos sara hidup semasa.

Sambil menunggu Sistem Saraan Perkhidmatan Awam dilaksanakan pada 2025.

Gaji Dinaikkan RM300

Baca Juga:

“Kenaikan gaji sebanyak RM300 ini juga boleh meningkatkan gaji bersih (take-home pay)”

“serta memberi kelegaan kepada penjawat awam sementara menunggu tempoh sistem saraan baharu dilaksanakan pada 2025,” katanya dalam kenyataan tempoh ini.

Tujuan Utama Adalah Bagi Meningkatkan Motivasi Penjawat Awam

Cuepacs mengakui bahawa kerajaan menghadapi kesulitan kewangan, namun penjawat awam juga berharap mendapat bantuan daripada kerajaan untuk meningkatkan semangat bekerja. Ini kata Adnan, Presiden Cuepacs.

Cuepacs juga menggesa kerajaan memberi potongan cukai pendapatan sebanyak 30 peratus atau lebih kepada penjawat awam dalam belanjawan yang akan dibentangkan nanti.

Untuk menambah nilai pencen penjawat awam, jumlah tahun perkhidmatan yang digunakan dalam pengiraan pencen akan dinaikkan sehingga 35 tahun. Dengan cara ini, penjawat awam dapat menikmati pencen yang lebih tinggi berdasarkan jumlah tahun perkhidmatan mereka.

Gaji Dinaikkan RM300

“Ketika ini, pengiraan pencen penjawat awam adalah terhad kepada terhad kepada 360 bulan atau 30 tahun tempoh perkhidmatan.

“Bagi tempoh perkhidmatan lebih 30 tahun dan ke atas, pengiraan pencen bulanan diambil terus 60 peratus dari gaji pokok akhir atau 3/5 daripada gaji pokok akhir.

Situasi ini akan mengakibatkan mereka yang berkhidmat lebih daripada 30 tahun tidak dapat menikmati jumlah maksimum pencen berdasarkan perkhidmatan mereka,” katanya.

SUMBER :BERNAMA