Gaji Pekerja Dinaikkan RM300 & Bonus Setengah Bulan Diberikan – CUEPACS

Gaji Pekerja Dinaikkan RM300 – Untuk meningkatkan taraf hidup penjawat awam, Cuepacs telah mengemukakan permintaan kepada kerajaan supaya menambah RM300 kepada gaji mereka.

Perkara ini telah dilakukan melalui sidang pembentangan Belanjawan 2024 bulan depan.

Harapan kesatuan itu ialah kerajaan dapat memberi bonus sekurang-kurangnya satu setengah bulan kepada penjawat awam.

Yang mana ianya kali terakhir diterima pada tahun 2012 dan selepas itu hanya diberikan melalui bantuan khas kewangan.

Belanjawan 2024 : Gaji Pekerja Dinaikkan RM300 – Mohon Cuepacs

Adnan Mat, Presiden Cuepacs, menyatakan bahawa pemberian kenaikan gaji kepada semua penjawat awam adalah perlu untuk dilaksanakan.

Hal ini adalah bertujuan bagi membantu penjawat awam dalam menghadapi peningkatan kos sara hidup semasa sambil menunggu Sistem Saraan Perkhidmatan Awam dilaksanakan pada 2025.

Gaji Pekerja Dinaikkan RM300

Baca Juga:

“Dengan kenaikan gaji sebanyak RM300, gaji bersih anda (take-home pay) juga akan bertambah. Ini bermakna anda akan mendapat lebih wang selepas ditolak cukai dan potongan lain.”

“Penjawat awam akan mendapat kelegaan sementara mereka menanti pelaksanaan sistem saraan baharu yang dijangka pada tahun 2025.,” katanya dalam kenyataan tempoh ini.

Gaji Dinaikkan Bagi Meningkatkan Motivasi Penjawat Awam

Cuepacs faham bahawa kerajaan menghadapi kesulitan kewangan, namun penjawat awam juga berharap mendapat bantuan daripada kerajaan untuk meningkatkan semangat bekerja.

Cuepacs juga mengemukakan permintaan agar semua penjawat awam mendapat diskaun cukai pendapatan sekurang-kurangnya 30 peratus dalam belanjawan yang dibentangkan itu.

Untuk memberi manfaat lebih besar kepada penjawat awam yang bersara, kerajaan telah mengubah kaedah pengiraan pencen. Kini, pencen akan dikira berdasarkan jumlah tahun perkhidmatan sehingga 35 tahun, bukan 25 tahun seperti sebelum ini. Ini bermakna, penjawat awam yang berkhidmat lebih lama akan menerima pencen yang lebih tinggi.

Gaji Pekerja Dinaikkan RM300

“Untuk penjawat awam, tempoh perkhidmatan yang diambil kira untuk mengira pencen adalah 30 tahun atau 360 bulan. Ini bermakna, jika seseorang berkhidmat lebih daripada 30 tahun, tempoh perkhidmatan yang lebihan itu tidak akan dimasukkan dalam pengiraan pencen.

“Untuk mereka yang berkhidmat lebih daripada 30 tahun, pencen bulanan mereka ialah 60 peratus atau 3/5 daripada gaji pokok akhir yang diterima. Ini bermakna pengiraan pencen bulanan tidak perlu dibuat secara beransur-ansur, tetapi diambil secara langsung daripada gaji pokok akhir..

Situasi ini bakal menyebabkan para penjawat awam yang berkhidmat lebih daripada 30 tahun tidak dapat menikmati jumlah maksimum pencen berdasarkan perkhidmatan mereka,” katanya.

SUMBER :BERNAMA